Råd

Hva er overvekt?

Livet er til for å nytes, og det kan være fristende å belønne seg selv med noe godt etter at dagens plikter er utført. Men hvor går grensen mellom de uskyldige trivselskiloene, og overvekt som kan føre til livsstilssykdommer som diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer?

Hva er overvekt?

Hvordan vet jeg om jeg kan regnes som overvektig?

Den mest brukte metoden er å regne ut BMI. BMI = kroppsvekt : (høyde x høyde), det vil si at du tar vekten din, og deler den på høyden ganget med seg selv. For eksempel: Om du veier 75 kg og er 1,80 m høy, deler du 75 på 3,24, og får en BMI på 23,1 kg/m2. BMI over 25 regnes som overvekt. Men BMI tar ikke hensyn til muskelmasse og fettprosent.

“Det negative med BMI er at den kun tar utgangspunkt i total kroppsvekt, og ikke tar hensyn til sammensetningen i kroppen din. Så om du har høy muskelmasse og lite fett, vil du likevel klassifiseres som overvektig. Derfor kan BMI være villedende”, forklarer Kristina Alslie, ernæringsfysiolog ved Vitusapotek i Ski.

Les mer om BMI her 

Finnes det en mer pålitelig måte å måle om jeg er overvektig på?

Det gode, gamle målebåndet kan være en vel så god metode for å finne ut om du overvektig på, i følge Kristina. En tommelfingerregel er at livvidden ikke bør overstige halvparten av høyden din i centimeter.  Man kan selvsagt alltid rådføre seg med legen sin, som også skal kunne gi deg råd om hvordan man kan gå ned i vekt.

Er det egentlig så farlig å være litt overvektig?

“Det som er farlig, er å både være overvektig og i dårlig form. Fysisk dårlig form er verre for helsen enn å bare være litt overvektig, men ellers i god fysisk form”, sier Kristina. Hun samarbeider med leger om å gi rådgivning til pasienter som trenger å gå ned i vekt.

Det er heller ikke likegyldig hvor på kroppen fettet sitter.

“Mye fett sentralt på kroppen, rundt indre organer, er mer skadelig enn fett som er lagret i underhuden. Ved og måle livvidde og hofteomkrets og regne ut liv/hofte-ratio, kan du få en indikasjon på hvor fettet er lokalisert. “

For livvidde legger du målebåndet under ribbena og over hoftekammen, rett over navlen. Hofteomkrets måles i høyde med hoftekulen, på det punktet man er bredest over hoftene. Målebåndet skal holdes stramt, men ikke så stramt at man ikke kan få en finger mellom målebåndet og kroppen. Mål gjerne to ganger for å være sikker på at du har målt riktig.

Deretter kan du finne din liv/hofte-ratio, som regnes ut med livvidde delt på hofteomkrets. Liv/hofte-ratioen på kvinner bør ikke overstige 0,88, mens menn bør ha en liv/hofte-ratio på under 0,95.

Hvordan skal jeg finne fram i jungelen av preparater som lover å kunne hjelpe mot overvekt?

 “En lege, ernæringsfysiolog eller apotek vil kunne veilede deg om hva du har behov for. Det finnes preparater som kan hjelpe deg på vei når du skal slanke deg, men du kan ikke gå på medisiner for vektnedgang resten av livet. Her må det skje en livsstilsendring hvor du går i deg selv og gjør noen grep. Du må finne en form hvor du kan holde vekten, men likevel trives med det du spiser og gjør.”

Er det egentlig bra for helsa å tenke på vekten hele tiden?

“Det er kjempeviktig å ta vare på kroppen sin. Men det å hele tiden telle kalorier, vil bare bli en ond sirkel. Det er bra å kose seg en gang i blant, og ikke la kroppsfokuset ta overhand,” er rådet fra ernæringsfysiologen.

Les også: Overvekt og fedme – hvordan gå ned i vekt