Råd og informasjon

Hvem trenger kosttilskudd?

Et sunt og variert kosthold dekker som regel behovet for vitaminer og mineraler. Kosttilskudd er imidlertid noe de fleste av oss kan ha behov for i perioder av livet.

Hvem trenger kosttilskudd?

Hva er kosttilskudd?

Kosttilskudd er næringsmidler som skal supplere vanlig kost og skal gi ernæringsmessig eller en fysiologisk effekt. Mattilsynet har ansvar for tilsyn av kosttilskudd i Norge.   

Kvalitet på kosttilskudd hos Vitusapotek

Kosttilskudd hos Vitusapotek har vært gjennom en grundig kvalitetskontroll, hvor vi foretar en omfattende vurdering av dokumentasjonen til leverandørene våre. Les mer om kvalitetskontroll i Vitusapotek her.

Trenger spedbarn kosttilskudd?

I Norge anbefales det at spedbarn fra 4 ukers alder får tilskudd av vitamin D. Vitamin-D tilskuddet bør helst gis i form av tran, men hvis barnet ikke liker tran kan det få D-vitamindråper. Tran inneholder i tillegg til vitamin D, også vitamin A og viktige omega-3 fettsyrer. Barn bør få tilskudd av vitamin D i form av tran eller D-vitamindråper til de er minst 3 år gamle.

  • Anbefalt dosering av tran er 2,5 ml fra 4 ukers alder. Mengden skal deretter økes gradvis til 5 ml daglig ved 6 måneders alder.
  • Anbefalt dosering av D-vitamindråper er 5 dråper daglig.

Trenger barn kosttilskudd?

Små barn er i rask vekst og utvikling, og har dermed et stort behov for vitaminer og mineraler. Et sunt og variert kosthold vil gi barnet ditt de næringsstoffene det trenger. Kosttilskudd kan imidlertid forsøkes dersom du er usikker på om barnet ditt får i seg nok vitaminer og mineraler, for eksempel hvis barnet spiser lite eller veldig ensidig.

Kosttilskudd til gravide og ammende

Både gravide og ammende har økt behov for vitaminer og mineraler, et sunt og variert kosthold er derfor viktig både når du er gravid og ammer. Vær oppmerksom på at overdrevent inntak av visse vitaminer og mineraler kan være skadelig for fosteret.

Folsyre

Folsyre er viktig for at fosteret skal utvikle seg normalt under svangerskapet. Mangel på folsyre kan gi ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av hjernen. Anbefalt dosering er 0,4 mg daglig fra minst en måned før befruktning og de tre første månedene av graviditeten. Les mer om folat og graviditet her.

Jern

Behov for jern øker ved graviditet, da fosteret trenger jern blant annet for å lage egne røde blodceller. Jernnivået skal måles flere ganger under svangerskapet for å sjekke om det er nødvendig med jerntilskudd. Ikke start med jerntilskudd uten anbefaling fra lege.

Kalsium

Behov for kalsium er økt under graviditet og amming, anbefalt inntak er 900mg.

Omega-3

Omega-3 må tilføres via kosten, dersom du ikke spiser mye fet fisk kan du bruke omega-3 tilskudd. Dersom barnet ditt får d-vitamindråper og du ammer er det særlig lurt å få i seg nok omega-3. Omega-3 går over i morsmelk og tilfører slik barnet omega-3.

Trenger eldre kosttilskudd?

Eldre som er lite ute i dagslys kan få i seg for lite vitamin D. Alle over 60 år anbefales et daglig tilskudd på 10 mikrogram (µg) D-vitamin. Dette tilsvarer en teskje tran (5 ml).

Kostholdet blir ofte mer ensidig og næringsfattig når man blir eldre. Da kan det være nyttig med et multivitamintilskudd med mineraler.

Trenger syke kosttilskudd?

Ved langvarig sykdom eller etter sykdom, kan det være behov for tilskudd av vitaminer og mineraler. I tillegg kan det være nødvendig med ekstra tilførsel av proteiner, karbohydrater og fett. Det er viktig å tenke på at enkelte medisiner kan påvirkes av samtidig inntak av mineraler. Spør derfor om råd på apoteket.

Spiseforstyrrelser og kosttilskudd

Har du en spiseforstyrrelse, vil det være stor sannsynlighet for at du ikke får i deg nok vitaminer og mineraler. Kosttilskudd med kalsium, tran og eventuelt multivitaminer, kan være nødvendig. Kontakt legen din for nærmere informasjon.

Fedmereduksjonsoperasjon og kosttilskudd

Etter visse former for fedmereduksjonsoperasjoner blir det som regel nødvendig å bruke kosttilskudd for å få i seg tilstrekkelige mengder med vitaminer og mineraler. Du får beskjed av legen/ernæringsfysiologen hvilke kosttilskudd du trenger og i hvilke doser.

Forebygging av beinskjørhet og kosttilskudd

Kalsium (kalk) er et viktig mineral for å forebygge beinskjørhet. Kvinner i overgangsalderen og eldre kvinner bør ta kalsiumtilskudd dersom man ikke får dekket kalsiumbehovet via kostholdet. Husk at vitamin D er viktig for opptaket av kalsium. 5 ml tran dekker dagsbehovet for vitamin D. Det finnes også kalsiumtilskudd tilsatt vitamin D.

Andre

Ved slanking bør man ta tilskudd av vitaminer og mineraler, for eksempel i form av et multivitaminpreparat. Røykere kan ha behov for mer vitamin C enn andre. Stort alkoholinntak fører til økt behov for B-vitaminer. NB! Det kan være andre forhold enn det som er nevnt her som gjør at du har behov for kosttilskudd. 

Kilder: Matportalen.no, Lovdata, Helsedirektoratet og Apotekforeningen