Råd og informasjon

Kosttilskudd til gravide, ammende og spedbarn

De fleste av oss får i oss de mengdene vitaminer og mineraler vi trenger via kosten. Gravide og ammende har et økt behov for visse vitaminer og mineraler og kan ha nytte av kosttilskudd for å dekke sitt daglige behov for vitaminer og mineraler.

Kosttilskudd til gravide, ammende og spedbarn

Kosttilskudd til deg som prøver å bli gravid

Dersom du prøver å bli gravid bør du bruke tilskudd med folsyre, også kalt folat. Tilskudd med 400 mcg folsyre daglig anbefales fra man planlegger graviditet og gjennom de første tre månedene av graviditeten. Folat beskytter fosteret mot blant annet utvikling av ryggmargsbrokk. Les mer og folat før og under graviditet her.

Kosttilskudd til deg som er gravid

Gravide har et økt behov for vitaminer og mineraler og et sunt og variert kosthold er viktig. Det anbefales at gravide tar tilskudd av vitamin D og folat. Dersom du utelater viktige matvaregrupper fra kostholdet ditt kan du ha behov for å ta andre kosttilskudd i tillegg.

Folsyre

Folsyre, eller folat er viktig for å forebygge ryggmargsskader. Bør brukes fra man planlegger graviditet og gjennom de første tre månedene av graviditeten. Les mer om folsyre her.

Jern

Behovet for jern øker ved graviditet, da fosteret trenger jern blant annet for å lage egne røde blodceller. Jernnivået skal måles flere ganger under svangerskapet for å sjekke om det er nødvendig med jerntilskudd. Det er viktig å ikke starte opp med jern uten etter anbefaling fra lege.

D-vitamin

Når du er gravid er det viktig for både deg og barnet at du får i deg nok vitamin D. Vitamin D er blant annet viktig fordi det sikrer kalsiumopptaket fra mat og drikke. Anbefalt daglig dose vitamin D for gravide er 10 mcg.

Kalsium

Ved graviditet er kalsiumbehovet økt, blant annet sikrer kalsium at skjelettet til barnet utvikler seg som det skal. Anbefalt daglig inntak er på 900 mg. Mer informasjon om kalsium.

Vitamin B12

Vitamin B12 er viktig for dannelsen av røde blodlegemer og barnets nervesystem. Dette vitaminet finnes i kjøtt, fisk, melk og melkeprodukter. For vegeterianere kan det derfor være nødvendig med tilskudd av vitamin B12, både under graviditeten og i ammeperioden. Melk er den beste kilden til vitamin B12, så hvis du drikker nok melk til å dekke kalsium behovet ditt får du trolig dekket vitamin B12 behovet også. 

Spesialtilpassede kosttilskudd for gravide

Lifeline Care har egne kosttilskudd for deg som er gravid hvor alle vitaminer og mineraler er i anbefalte mengder.

Kosttilskudd til deg som ammer

Som ved graviditet er det ved amming viktig med et sunt og variert kosthold. Spedbarn som fullammes får all næring fra din morsmelk, så det er viktig at du får i deg anbefalte mengder av de ulike vitaminene, mineralene og næringsstoffene.

Omega-3

Omega-3 må tilføres via kosten, dersom du ikke spiser mye fet fisk kan du bruke omega-3 tilskudd. Dersom barnet ditt får d-vitamindråper istedenfor tran og du ammer er det særlig lurt å få i seg nok omega-3 fordi omega-3 går over i morsmelk og tilfører på den måten barnet omega-3.

Spesialtilpassede kosttilskudd for ammende

Lifeline Care har også spesialtilpassede kosttilskudd til ammende hvor du får tilført den anbefalte daglige mengden vitaminer og mineraler.

Kosttilskudd til spedbarn

I Norge anbefales det at spedbarn fra 4 ukers alder får tilskudd av vitamin D. Vitamin-D tilskuddet bør helst gis i form av tran, men hvis barnet ikke liker tran kan det få D-vitamindråper. Tran inneholder i tillegg til vitamin D, også vitamin A og viktige omega-3 fettsyrer. Barn bør få tilskudd av vitamin D i form av tran eller D-vitamindråper til de er minst 3 år gamle.

  • Anbefalt dosering av tran er 2,5 ml fra 4 ukers alder. Mengden skal deretter økes gradvis til 5 ml daglig ved 6 måneders alder.
  • Anbefalt dosering av D-vitamindråper er 5 dråper daglig.

Kilder:
Helsedirektoratet, matportalen, folkehelseinstituttet og nycomed.