Livsstil

Innsovningsproblemer – fakta og behandling

En av syv nordmenn sliter med innsovningsproblemer, et stadig økende søvnproblem. Indre uro og stress er vanlige årsaker til å ikke få sove. Det er viktig med gode søvnvaner, og vi anbefaler deg å snakke med våre ansatte på apoteket. Vi har sovemedisin uten resept, blant annet Sedix.

Innsovningsproblemer – fakta og behandling

Hva er innsovningsproblemer?

Akkurat som mat og mosjon, er søvn viktig for at kroppen og hjernen skal fungere optimalt. Likevel er det mange som sliter med å sovne inn om kvelden. Det kan finnes mange grunner til at man ikke får sove, men en vanlig årsak er indre uro. Stress, tankespinn, nervøsitet og bekymring kan gjøre det vanskelig å komme i sovemodus. Det å ligge våken til langt på natt kan naturlig nok oppleves svært frustrerende, spesielt hvis dette søvnproblemet vedvarer over tid. Personer med innsovningsproblemer rapporterer ofte om både redusert arbeidskapasitet og livskvalitet.

Konsekvensene av søvnmangel

En av fem, har nedsatt funksjon på dagtid som følge av dårlig nattesøvn, ifølge folkehelseinstituttet. Mangel på søvn over tid kan blant annet føre til nedsatt immunforsvar og det å fungere dårligere intellektuelt. Men det er mulig å gjøre noe med innsovningsproblemene, som for mange er grunnen til søvnmangelen. 

10 råd for gode søvnvaner

  1. Unngå å sove på dagtid (en «høneblund» på maks 20 minutter er ok).
  2. Innarbeid faste tider for å gå til sengs og å stå opp.
  3. Få minst 30 minutter med dagslys daglig, gjerne ute eller ved et vindu
  4. Unngå koffeinholdige drikker for sent på dagen.
  5. Ikke bruk tobakk nær opp til leggetid.
  6. Unngå store måltider før sengetid, men legg deg heller ikke sulten.
  7. Trening er nyttig, men unngå hard fysisk trening de siste 3 timene før sengetid.
  8. Sørg for behagelig, lav temperatur på soverommet, og unngå lys eller støy.
  9. Stå opp dersom du blir liggende søvnløs i mer enn 30 minutter
  10. Unngå pc, nettbrett eller tv rett før sengetid eller når du er våken om natten.

Behandling av innsovningsproblemer

Det finnes flere mulige behandlinger som kan gjøre det lettere å få sove om kvelden. Reseptbelagte sovemedisiner er de mest brukte medikamentene for behandling av ulike søvnproblemer, men mange ønsker ikke å bruke denne type medisiner. Sedix, er et reseptfritt legemiddel som demper mild uro og letter innsovning. Sedix gir ingen påvist avhengighet og kan brukes fra 12 år.

Kilder: 1. Folkehelseinstituttet, Forskning på søvn og søvnvansker 2. Folkehelseinstituttet, Insomni 3. Norsk helseinformatikk 4. Folkehelseinstituttet, Søvnvansker 5. Sedix pakningsvedlegg

Artikkelen er skrevet i samarbeid med leverandør av Sedix, Sana Pharma Medical As.

Sist oppdatert: januar 2019

Les mer: