Mage og tarm

Luft i magen?

Det er normalt å ha luft i magen, og det er vanligvis ikke alvorlig. Men noen mennesker er mer plaget enn andre. Det kan være sjenerende og smertefullt med luftplager. Det finnes mange, gode forebyggende råd, og behandling når luftplagene oppstår. 

Luft i magen?

Symptomer på luftplager

  • Frivillig eller ufrivillig luftavgang (flatulens og/eller raping).
  • Skarpe, trykkende smerter eller kramper i magen. Når smertene oppstår i øvre, venstre del av bukhulen kan de mistolkes som smerter fra hjertet.
  • Oppblåsthet.

Normalt finnes det alltid litt luft i tarmen fordi man svelger luft i forbindelse med måltider, inntar kullsyreholdige drikker og fordi tarmbakterier produserer gass ved nedbrytning av visse næringsstoffer.

Årsaker til luftplager

Luftplager kan ha mange årsaker.

  • Forstoppelse kan medføre ekstra luft i magen. Bruk av avføringsmidler eller legemidler som gir forstoppelse, kan også gi luftplager.
  • Matvarer. Sunn mat med høyt innhold av fiber gir dessverre ofte luft i magen. Dette gjelder blant annet grønnsaker (brokkoli, erter, bønner, linser, kål, løk, rosenkål og blomkål), svisker og juice. Kullsyreholdige drikkevarer og kaffe gir også ofte luft i magen.
  • Svelging av luft. Dersom man spiser veldig raskt svelger man ofte mer luft. Tygging av tyggegummi eller bruk av sugerør kan også føre til at man svelger luft.  
  • Matintoleranse, som laktoseintoleranse og cøliaki (intoleranse for gluten), kan medføre luftplager.
  • Sykdommer som irritabel tarm, ulcerøs kolitt eller Crohns sykdom gir ofte luftplager.
  • Antibiotika forstyrrer den normale bakteriefloraen i magen. Dette kan gi økt luftdannelse.
  • Kunstige søtningsmidler, som mannitol og sorbitol, tolereres dårlig av mange og kan gi luftplager.

Forebygging av luftsmerter

  • Spis mindre av matvarer som gir deg luft i magen.
  • Spis rolig og uten å snakke samtidig – mange sluker luft når de spiser og snakker på samme tid.
  • Spis heller ofte og mindre, enn sjelden og mye.
  • Hold deg i bevegelse etter inntak av måltid – dette gir fordøyelsessystemet gode arbeidsbetingelser.
  • Etabler regelmessige toalettvaner.
  • Ikke røyk. Røyk kan øke mengden luft du svelger.

Egenbehandling

På apoteket får du kjøpt silikonpreparater (som for eksempel Minifom og Dulcogas), kombinasjonspreparater (Redugas) og fordøyelsesenzymer (NoGasin) som kan hjelpe mot luftplager. Silikon virker ved å bryte ned skum og luftbobler, og effekten kommer etter 2-3 dager. Ikke alle opplever en god effekt av slike produkter. Kombinasjonspreparatet inneholder både silikon og melkesyrebakterier, melkesyrebakteriene bidrar til normal tarmflora og kan redusere fremtidig gassdannelse. Effekten kommer raskt. Fordøyelsesenzymer virker ved å bryte ned lange karbohydratkjeder, og kan derfor redusere gassdannelsen. 

Når bør du oppsøke lege?

Hvis du er plaget av mye luft i tarmsystemet og endringer i livsstil og kosthold ikke hjelper.


Kilder: Norsk helseinformatikk, Felleskatalogen.