Vitusapotek
Kundeservice

Ofte stilte spørsmål

Har du spørsmål? For at du enkelt skal få svar på dine spørsmål har vi samlet de vanligste spørsmålene fra våre kunder.

Profile Picture
Publisert: 29.01.2016
Sist oppdatert: 13.12.2023

E-bestilling

Hva er e-bestilling?

E-bestilling er klargjøring av din resept på det Vitusapoteket du ønsker. Du kan legge inn flere medisiner i samme bestilling. Når bestillingen er klar for henting mottar du en SMS. For at apoteket skal kunne klargjøre medisinen må du ha en elektronisk resept (e-resept) fra legen. Du kan enkelt sjekke hva legen har skrevet ut til deg på www.mineresepter.no

Jeg er på ferie, og vet ikke hvor mitt nærmeste Vitusapotek er. Hvordan finner jeg det?

Du kan enkelt finne ut hvor ditt nærmeste Vitusapotek er. Enten kan du bruke apoteksøk-funksjonen på under «Våre apotek» på vitusapotek.no, eller bruke «Vitusapotek»-appen. Appen kan laster ned her: Iphone Android

Kan jeg hente andres medisiner?

Ja, men hvis du ønsker å hente ut andres medisiner må dere ha fylt ut dette fullmaktsskjemaet først. Husk din egen legitimasjon og legitimasjonen til personen du skal hente medisin for. Bruker du det samme apoteket ofte kan fullmaktsskjemaet kopieres eller oppbevares på apoteket, så slipper du å ta det med hver gang. Hvis det gjelder egne barn (under 16 år) gjelder ikke kravet om fullmakt.

Er det viktig at jeg skriver nøyaktig hva medisinen heter?

Nei, våre farmasøyter forstår at mange legemidler har rare navn, som er vanskelige å stave. Skriv gjerne så nøyaktig som mulig, men korrekt skrivemåte er ikke et krav. Har du resept på blodtrykksmedisin du ønsker klargjort kan du gjerne skrive «blodtrykksmedisin». Om du har flere legemidler mot samme sykdom (f.eks. allergi), er det ønskelig at du skriver formuleringen (f.eks. tabletter, nesespray, øyedråper) i bestillingen. Hvis du ønsker å bestille nesespray og øyedråper mot allergi, skriver du «allergi nesespray» og «allergi øyedråper».

Hvorfor må jeg skrive inn fødselsnummeret mitt, og er dette trygt?

For å kunne identifisere deg trenger vi fødselsnummeret ditt. Vi kan betrygge kunden med at fødselsnummer blir forsvarlig ivaretatt i nettbutikken vår. I både mobil-app og på nettsidene brukes sikker kommunikasjon over Internett (https) for å sende fødselsnummer fra kunden og til Vitusapotek sine systemer. Dette er tilsvarende sikkerhet som brukes for kommunikasjon med Nettbanker og for øvrig sensitiv informasjon som sendes over internett, og betyr at ingen kan «snappe opp» denne informasjonen mellom kunden og Vitusapotek.

Videre hos Vitusapotek lagres fødselsnummeret i et eget system som er beregnet for å håndtere sensitiv informasjon som for eksempel reseptinformasjon mot Helsedirektoratet. Systemet er bygget for å sikre at informasjonen kun vil være tilgjengelig for farmasøytene og apotekteknikerne på apoteket som bestillingen er sendt til. Systemet ivaretar også retningslinjene for apoteksystemer som beskrevet i «Normen», som regulerer krav til sikkerhet for apoteksystemer.

Jeg har fått SMS om at bestillingen er klar. Hva er neste steg?

Når du har fått SMS om at bestillingen er klar kan du dra til apoteket og hente medisinen. Husk legitimasjon! Betaling gjøres når du henter medisinen i apoteket. Har du spørsmål rundt medisinbruken svarer våre dyktige farmasøyter deg gjerne.

Jeg har laget en e-bestilling, men vil hente et annet sted. Hva skal jeg gjøre?

Resepten er låst til det apoteket du valgte da du lagde e-bestillingen, og du vil derfor ikke kunne hente ut medisinen på et annet apotek. For å låse opp resepten kontakter du apoteket du valgte. Når de har gjort endringen kan resepten hentes eller klargjøres på et annet apotek. Ønsker du å bestille klargjøring på et annet Vitusapotek legger du inn en ny e-bestilling.

Hva er likeverdige medisiner?

Når et nytt legemiddel kommer på markedet, har produsenten i de fleste tilfeller enerett på produksjon av dette legemiddelet. Etter 8-10 år fjernes denne beskyttelsen. Andre legemiddelprodusenter kan da lage medisiner som inneholder samme aktive virkestoff og har samme effekt. Disse legemidlene kalles likeverdige medisiner.

Hvorfor tilbyr dere meg likeverdig medisin når medisinen er lik?

I «Lov om apotek» er apotek pålagt å gi kunden opplysning om likeverdig medisin så lenge prisdifferansen er av betydning, kalt «likeverdig bytte». Å velge det likeverdige legemiddelet er en økonomisk besparelse for deg og for samfunnet. Om du velger å beholde original legemiddelet vil du måtte betale prisdifferansen mellom originalen og den billigste likeverdige medisinen. Denne differansen vil ikke bli inkludert i egenandelen, og dekkes ikke av frikort.

E-resept

Hva er e-resept?

E-resept står for elektronisk resept. Du får ikke en fysisk resept, men legen sender resepten elektronisk til reseptformidleren. Alle apotek har tilgang til reseptformidleren, og du kan derfor hente ut resepten hvor du vil, uten å ha med deg noe annet enn din legitimasjon.

Hvordan kan jeg se hva legen har skrevet ut til meg?

På www.mineresepter.no får du oversikt over dine resepter. Har du barn (0-16 år) og/eller fullmakter vil du og se deres resepter.

Hvordan logger jeg på www.mineresepter.no?

For å logge på mineresepter.no kan du bruke BankID, Buypass og Commfides. BankID bestiller du via banken din, du kan lese om hvordan du får Buypass her. og Commfides her.

Hvor kan jeg lese mer om e-resept?

Du kan lese mer om e-resept og mine resepter her.

Min bruker 

Jeg har skrevet feil/endret navn – hvordan endrer jeg dette?

For å endre informasjon tilknyttet din bruker logger du på vitusapotek.no. Her kan du endre navn, adresse, mail og passord. Trenger du ytterligere hjelp kan du ringe kundeservice eller sende en mail.

Jeg har bestilt varer og skrevet feil kontaktinformasjon – hvordan endrer jeg dette?

Kontakt kundeservice på e-post eller telefon, så kan de endre dette for deg. Du kan også endre dette under «Min bruker», så er det riktig neste gang du bestiller.

Hvordan kan jeg bli fjernet som Vitusapotek medlem og bruker?

Om du ikke lenger ønsker å være medlem av vitusapotek kan du sende en mail til avmelding@vitusapotek.no.

Jeg får ikke logget inn?

Kontroller at du har skrevet korrekt e-postadresse og passord. Hvis du har glemt passordet eller brukernavnet trykk her. Du vil da motta en mail fra kundeservice@vitusapotek.no hvor du kan tilbakestille passordet ditt. Om du ikke mottar denne mailen, vennligst se om den ikke har havnet i «søppel»innboksen. Hvis problemet vedvarer, vennligst ta kontakt med kundeservice.

Klikk & Hent

Hva er «Klikk & Hent»?

«Klikk & Hent» er en tjeneste Vitusapotek tilbyr våre kunder. Du kan her bestille klargjøring av reseptfrie medisiner og andre apotekprodukt. Når bestillingen din er klargjort får du en SMS og du kan hente varene dine i ditt valgte Vitusapotek. Hvis apoteket har varene på lager vil du motta denne SMSen maksimum en time etter at du la inn bestillingen. Bestillingen vil være klar for henting i 6 arbeidsdager før bestillingen slettes.

Når kan jeg hente bestillingen min?

Bestillingen kan hentes når du har fått SMS om at bestillingen er klar. Apotekets åpningstider finner du under «Finn mitt apotek» øverst på siden. Husk legitimasjon og ordrebekreftelsen du har fått på SMS. Du må hente varene senest innen 6 virkedager etter at du la inn bestillingen din.

Når betaler jeg?

Ved «Klikk & Hent» betaler du på apoteket når du henter varene.

Hva må jeg ha med når jeg henter varene?

Husk å ta med legitimasjon.

Kan andre hente min bestilling?

Ja, så lenge det ikke dreier seg om reseptpliktige medisiner. Dersom det er reseptpliktige medisiner må du ta med ferdig utfylt fullmaktskjema, samt din legitimasjon og legitimasjonen til den som skal ha medisinene. Husk å sende SMS’en til den som skal hente varene slik at denne har ordrenummeret på bestillingen.

Hvilken pris må jeg betale?

Du betaler prisen du får opp i bestillingskreftelsen. Dersom varene av en eller annen grunn er blitt rabatert innen du henter varene dine så gir vi deg den beste prisen. Hvis et tilbud er markert med at det kun gjelder ved hjemlevering, må du betale fullpris på varen hvis du velger "Klikk & Hent". 

Hvor i apoteket kan jeg hente varene?

Henvend deg i utgangskassen eller ta kontakt med en av apotekpersonalet så hjelper de deg.

Jeg har bare behov for å hente ut enkelte varer fra bestillingen, kan jeg det?

Ja, du gjennomfører ikke betaling og henting før du kommer til apoteket. Vi setter stor pris på om du gir oss raskt beskjed dersom det er noe du har bestilt som du ikke skal hente, spesielt hvis vi ikke har det på lager.

Jeg har gjort en feil på min bestilling. Hvordan kan jeg endre dette?

Ta kontakt med apoteket du har bestilt hos eller kundeservice så hjelper vi deg mer enn gjerne.  

Hvilke varer har apoteket mitt på lager?

Det er mulig å sjekke lagerstatus på varen du ønsker nederst på produktsiden. Se etter fanen «Sjekk tilgjengelighet i ditt Vitusapotek».

Jeg vil endre henteapotek eller kansellere bestillingen

Vi setter stor pris på om du kontakter apoteket du har lagt inn bestillingen hos eller kontakter kundeservice hvis du ombestemmer deg. Dette er selvfølgelig ikke et krav. 

Levering

Hvilke leveringsmåter tilbyr Vitusapotek?

Vi tilbyr levering til postkontor og på døren. Fraktkostnadene vil variere etter hvilken leveringsmåte du velger. Vi benytter Posten Bring som transportør. Du kan se om du kan få varene levert hjem på døren her (søk på postnummer).

Hvorfor kan jeg ikke få levert de legemidlene jeg ønsker å bestille til postkontor eller på døren?

Noen legemidler har strenge krav til hvordan de skal oppbevares. Disse kan kun hentes på apotek.

Når kan jeg forvente å få varene?

Du vil motta en e-post når varene er sendt fra vårt lager. Hvor lang tid det tar før du mottar varene avhenger av hvilken fraktmetode du valgte. Om du velger Servicepakke eller levering på døren kan du spore pakken ved hjelp av sporingsnummeret på posten sine nettsider.

Endring  

Hvordan kan jeg endre innloggingsinformasjonen min?

Ved å logge deg inn under «Min bruker» kan du endre navn, adresse, poststed og postnummer. Du kan også endre e-postadresse og passord her.

Hvordan kan jeg endre noe på bestillingen min?

Har du fått e-post om at bestillingen er sendt kan vi dessverre ikke endre bestillingen. Det er angrerett på våre handelsvarer, så du kan returnere varen når du har mottatt bestillingen. Hvis du har fått beskjed om at varen er klar til henting i ditt Vitusapotek, kan du endre bestillingen når du kommer i apoteket. Vi gjør oppmerksom på at vareutvalget varierer fra apotek til apotek, så hvis du ønsker å bytte til en annen vare kan det være apoteket må bestille denne varen. Det tar normalt 1-3 virkedager før apoteket har varen hos seg.

Retur

Hvordan kan jeg returnere enn vare?

I Vitusapotek kan du returnere varen i apoteket eller sende per post. Dette gjelder uavhengig av om du har kjøpt i apotek, «hent i apotek» eller fått varene levert hjem. Du vil da få returnert beløpet varen kostet. Legemidler og medisinsk utstyr kan leveres i apotek, men du vil ikke få returnert kostnadene. Dette er fordi vi ikke kan garantere at varene har samme kvalitet etter at de har forlatt apoteket.

Kan jeg returnere en vare kjøpt på nett i et Vitusapotek?

Ja, uavhengig av kjøpsmåte kan varene returneres til det Vitusapotek salgsstedet du ønsker (fysisk apotek og nettapotek).

Hvordan får jeg tilbake pengene mine ved retur av varer?

Dette varierer etter hvordan du returnerer varen. Hvis du tar den med til et Vitusapotek vil du få kontant tilbake, sender du den tilbake til oss med posten vil pengene bli tilbakeført din konto.

Hvilke varer kan jeg returnere?

Alle varer kan returneres til oss. Kostnadene knyttet til kjøp av legemidler og medisinsk utstyr vil ikke bli tilbakebetalt. Vi oppfordrer alle til å levere ubrukte og rester av legemidler og medisinsk utstyr til apotek, slik at de kan destrueres på riktig måte.

Bytte

Hvordan kan jeg bytte varene jeg har kjøpt?

Uavhengig av hvordan du har kjøpt varene kan du gå til et hvilket som helst Vitusapotek for å bytte varene dine. Du kan også sende inn varene hvis du har handlet på nett, men dette vil bli behandlet som en retur. Du har da angrerett og vil få refundert pengene dine. Du kan ikke bytte legemidler eller medisinsk utstyr.

Kan jeg bytte tilbudsvarer?

Tilbudsvarer kan ikke byttes.

Hvorfor kan jeg ikke bytte legemidler og medisinsk utstyr?

Legemidler og medisinsk utstyr kan ikke byttes fordi de har svært strenge krav til kvalitet og oppbevaring. Disse kravene oppfyller vi i apotek og ved sending av varer, men vi har ikke kontroll over dette etter at kunden har mottatt varen.

Betaling

Hvilke betalingsmuligheter har jeg ved netthandel?

Du kan betale med Visa, Mastercard, Vipps og Collector faktura.

Kan jeg betale med faktura?

Vi tilbyr betaling med faktura i samarbeid med Collector Bank AB.

Hvor kan jeg henvende meg for spørsmål vedrørende min faktura?

Ved spørsmål vedrørende din faktura gjøres det direkte med kundeservice hos Collector:
Email: contactcenter@collectorbank.no
Telefon: 22 41 14 55

Hvorfor blir jeg bedt om å lagre kortinformasjonen min?

Det er valgfritt å lagre kortinformasjon. Vi tilbyr dette for å effektivisere handleopplevelsen på Vitusapotek.no. Kortopplysningene dine lagres hos Nets.

Jeg får feilmelding under betaling. Hva skal jeg gjøre?

Vennligst kontroller at du har skrevet inn korrekt kortnummer, utløpsdato og CVV2-/CVC2-nummer. Om problemet vedvarer vennligst kontakt oss på kundeservice.

Varer

Hvordan kan jeg se hvilke apotek som har den varen jeg ønsker?

Når du er inne på siden til varen du ønsker å kjøpe kan du velge hvilket apotek du ønsker å se lagerbeholdningen til. Har du et foretrukket Vitusapotek kan du sette dette som ditt favorittapotek under «min bruker».

Er det forskjell i pris på nett og i apotek?

Tilbudsvarer kan ha ulik pris på nett og i apotek, men da skal dette fremkomme av tilbudet. Varer som ikke er rabattert har lik pris. Vi gjør oppmerksom på at trykkfeil på pris i apotek, kampanjeaviser og på nett kan forekomme.

Hvordan fungerer 2 for 1 og lignende tilbud?

Ved 2 for 1 tilbud spanderer vi den billigste varen. Det er ikke mulig å kombinere produkter på tvers av andre, lignende tilbud.

Gir dere rabatt ved bestilling av et stort antall varer?

Vi gir ingen rabatt ved bestilling ved et stort antall varer. Om summen på dine varer kommer på over 500 kr betaler vi frakt, uavhengig av hvor mange varer du kjøper. Det er ingen restriksjoner på hvor mange handelsvarer du kan bestille per kjøp. På visse legemidler er det kun tillatt med en pakke per kjøp.

Flere spørsmål?

Ta kontakt med kundeservice på telefonnummer: 23 68 14 90 eller send oss en e-post