Ledd

Vondt i ryggen?

Ryggsmerter er svært vanlig og særlig blant voksne i yrkesaktiv alder. Heldigvis går ryggsmerter som regel over av seg selv. Det er vist at ryggen bedres raskere dersom man er i fysisk aktivitet. Ved behov for smertestillenede medisin kan legemidler i gruppen NSAIDs være effektive.

Vondt i ryggen?

 

Årsaker til akutte ryggsmerter

Noen har hyppigere ryggsmerter enn andre, og det antas at arv kan ha en medvirkende årsak. Ryggsmerter er mest vanlig hos personer i alderen 20-55 år. Personer som er lite fysisk aktive og personer som løfter mye har større risiko for å få ryggsmerter. Ofte finner man ingen enkelt årsak til ryggsmertene, og det kan være en kombinasjon av flere årsaker. Noen opplever en sammenheng mellom ryggsmerter og hvordan de har det følelsesmessig. Bekymringer og tristhet kan føre til at du strammer ryggmusklene mye, som igjen kan føre til ryggsmerter. Ryggsmerter kan skyldes:

  • Forstrekning av ryggmusklene; kan for eksempel komme av tunge løft eller feil løfteteknikk
  • Vridninger
  • Ensidig arbeidsstilling
  • Arbeid som omfatter betjening av maskiner som gir mye risting (borere)
  • Dårlig fysisk form
  • Skjev rygg
  • Infeksjon
  • Svangerskap (25 % opplever ryggsmerter under eller etter en graviditet)
  • Slakke leddbånd (mest vanlig hos unge)
  • Slitasje på ryggvirvlene (vanligst blant eldre)

Gode råd ved akutte ryggsmerter

Fysisk aktivitet har forebyggende og behandlende effekt mot en rekke sykdommer, og dette gjelder også ryggsmerter. Det er vist at ryggen bedres raskere dersom man er i fysisk aktivitet. Ved ryggsmerter er det derfor viktig å komme raskt tilbake i aktivitet og ligge minst mulig stille, men det er viktig å starte forsiktig. Hard trening bør unngås de første ukene.

Varmebehandling kan prøves ved akutte ryggsmerter. Varmen fra for eksempel varmepute/-flaske vil øke blodsirkulasjonen og spenninger i musklene kan reduseres. Smertene kan dermed mildnes og bevegelse blir mindre smertefulle. Dersom smerten skyldes en betennelse, skal varmebehandling ikke benyttes. Behandling med kulde er ikke dokumentert i forbindelse med akutte ryggsmerter.

Forebygging av ryggsmerter

  • Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag
  • Lær deg riktig løfteteknikk; bøy i knærne, ha en naturlig svai i ryggen og løft. Tunge ting bør bæres tett inntil kroppen
  • Unngå langvarig sitting, og sørg for at du har en god arbeidssituasjon
  • Styrketrening med ryggøvelser kan virke forebyggende mot nye ryggsmerter. Det er viktig at du får hjelp av kyndige personer for å lære å gjøre øvelsene riktig.

Behandling av akutte ryggsmerter

Akutte ryggsmerter går vanligvis over av seg selv i løpet av 1-2 uker.

Ved behov for smertelindring anbefaler både norske og internasjonale retningslinjer paracetamol som førstevalg, til tross for at det mangler god dokumentasjon for effekt. En nyere studie antyder at paracetamol ikke er bedre enn «narrepillen» (placebo) ved lave ryggsmerter, for eksempel smerter i korsryggen.

Legemidler i gruppen NSAIDs, som i tillegg til å være smertestillende også virker betennelsesdempende, kan være effektive. Legemidler i denne klassen inkluderer blant annet ibuprofen, og finnes både som tabletter og gel til lokal bruk.

Normalt har man best effekt av legemiddelbehandling ved akutte ryggsmerter dersom legemiddelet tas med jevne mellomrom over en kort periode. Vær oppmerksom på at ikke alle legemidler passer sammen, så forhør deg alltid med farmasøyt eller lege før du starter egenbehandling. Husk å oppgi alle legemidler du tar, både med og uten resept. Videre er ikke alle smertestillende legemidler anbefalt under graviditet og ved enkelte sykdommer, så ta eventuelt også dette opp med farmasøyten eller legen. Fysikalsk behandling eller lignende kan være nyttig i enkelte tilfeller.

Når bør du kontakte lege?

  • Dersom du opplever uforklarlige ryggsmerter ved hvile som du ikke vet hva skyldes
  • Dersom ryggsmertene er sterke og ikke bedres etter 3-4 dager ved bruk av reseptfrie smertedempende medisiner
  • Dersom du får problemer med vannlatingen eller blir nummen i skrittet (kan være alvorlig prolaps og krever kirurgisk inngrep raskt)
  • Dersom du opplever svekket muskelkraft


Kilder: Pasienthåndboka, Norsk elektronisk legehåndbok, Nasjonale kliniske retningslinjer ved korsryggsmerter