Trening

Behandling av idrettsskader

Fysisk aktivitet i form av trening og idrett fører iblant til skader. Riktig behandling reduserer smertene, plagene og lengden på treningsavbrekket. De fleste idrettsskadene oppstår i lagidretter med kroppskontakt (håndball, fotball og ishockey). Idrettsskader kan som oftest deles inn i akutte skader og kroniske/belastningsskader.

Behandling av idrettsskader

Akutte skader

En akutt skade vil si at en enkeltbelastning er større enn hva vevet (hud, muskler, sener, skjelett, leddbånd) tåler, og vevet skades. Støt, slag, vridninger og strekkskader er typiske akutte skader.

Skaden kan også være en sårskade i form av skrubbsår, stikk, kutt eller gnagsår.

Behandling av akutte skader

Akutte idrettsskader skal vurderes og behandles av lege dersom de medfører store smerter. Pådrar du deg en akutt idretsskade bør du avbryte treningen straks, og få førstehjelp så snart som mulig. Ved de fleste akutte idrettsskader vil RICEM-prinsippet bidra til å redusere smertene og betennelsen på skadestedet:

  • R: Rest. La kroppen og skadestedet få umiddelbar hvile.
  • I: Ice. Kjøl ned skadeområdet med ispose, isspray, isbiter, snø eller kalde omslag. Nedkjølingen bør vare i 20 minutter og gjentas 2 - 4 ganger det første døgnet.
  • C: Compress. Det viktigste tiltaket. Hevelsen og blødningen vil fortsette inntil den møter motstand. Ved å legge på en kompress begrenser du både hevelsen og betennelsen. Legg på en stram kompress i ca. 15 minutter. Løs deretter opp kompresjonen, men behold den på.
  • E: Elevate. Hev skadeområdet over hjertenivå. Dette begrenser blødningen.
  • M: Medicate. Ved å gi betennelsesdempende og smertelindrende medisiner reduseres betennelsen og smertene. Dersom skaden er lokal, kan betennelsedempende medisiner som smøres direkte på huden være nyttige.

De første 2-3 dagene etter skaden bør området ikke masseres eller varmebehandles, da dette kan øke skadene. 

På Vitusapotek har vi kjøleprodukterkompresserbandasjer og en rekke andre produkter som er egnet ved skader. 

Belastningsskader

Utsetter du muskler eller ledd for feil belastning gjentatte ganger over tid, kan du få en belastningsskade. Vevet skades fordi terskelen for hva vevet tåler overskrides. Belastningsskader fører til vevsskade og betennelse som akutte skader, men belastningsskadene fører ikke til blødning. Betennelsesprosessen kan bli langvarig.

Behandling av belastningsskader

Betennelsen som følger av en belastningsskade kan behandles med reseptpliktige eller reseptfrie betennelsesdempende og smertelindrende medisiner.

Belastningsskader kan blant annet skyldes ensidig trening, feilstilling, feil/dårlig utstyr, manglende tøyelighet i muskulaturen og overvekt. Behandling av belastningsskader består derfor ofte i å prøve å fjerne årsaken til belastningsskaden.

Når bør du oppsøke lege?

  • Ved sterke eller vedvarende smerter
  • Dersom et ben, en arm eller en finger er i feilstilling, eller synes kortere eller lengre enn vanlig
  • Ved mistanke om brudd

Kilder: Eget informasjonsmateriell, Store Norske Leksikon