Vitusapotek
Gravid

Alt du må vite om brystpumper

Det kan være ulike grunner til å bruke en brystpumpe, men uansett årsak, så er brystpumper et veldig godt hjelpemiddel til de aller fleste ammende mødre. Det finnes både elektriske og manuelle brystpumper. Er du usikker på hva du skal velge eller hvordan du skal bruke pumpen, får du her svar på alt du må vite om brystpumper.

Alt du må vite om brystpumper

Få en god start på ammingen

Det er utrolig at en baby kan vokse frem i kroppen din. Og det er like utrolig at kroppen også lager mat som er perfekt tilpasset babyens behov. Amming er spesielt, vakkert og praktisk - den første ammeuken er helt spesiell, og den første melken – råmelken – gir perfekt næring og beskyttelse for det nyfødte barnet ditt.

LES MER: Alt om amming

Din fantastiske melk

Brystmelken er ikke bare full av proteiner, mineraler, vitaminer og fett i akkurat de mengdene som babyen trenger. Den er også fullspekket av tusenvis av beskyttende næringsstoffer, vekstfaktorer og celler som kjemper mot infeksjoner, hjelper til med spedbarnets utvikling og legger grunnlaget for fremtidig helse for både deg og babyen din.

Hvorfor brystpumpe?

Det kan være forskjellige årsaker til å bruke en brystpumpe. Det kan for eksempel være at babyen er født litt for tidlig og ammingen egentlig ikke har startet. Eller at amming ikke virker, problemer med å få morsmelk, for mye eller for lite morsmelk, at du vil dele ansvar med partneren din eller måtte gå bort fra babyen din en stund. En brystpumpe er da et veldig godt hjelpemiddel. Det finnes både elektriske og manuelle brystpumper.

Medelas brystpumper

Medela`s sortiment av brystpumper dekker alle de potensielle behovene til ammende mødre.

Harmony manuell brystpumpe: For mødre som trenger å pumpe ut melk for å kunne være borte fra babyen i noen timer her og der, klarer seg fint med å bruke den manuelle pumpen Harmony.

 

Swing Flex elekstrisk singel brystpumpe: For daglig pumping, anbefaler vi en elektriske singel brystpumpe, for eksempel Swing Flex som fås hos Vitusapotek.

 

Swing Maxi Flex elektrisk dobbel brystpumpe: For pumping flere ganger daglig anbefaler vi en elektrisk dobbel brystpumpe, for eksempel Swing Maxi Flex som du får kjøpt hos Vitusapotek.

 

I tillegg finnes den sykehusklassifiserte brystpumpen av høyeste standard Symphony, som er ideell for både langsiktig og hyppig pumping. Denne brystpumpen er tilgjengelig for leie.

Alle brystpumper fra Medela er utstyrt med 2-fase Expression teknologi som etterligner babyens naturlige sugemønster, som gjør det  mulig å pumpe ut mer melk på kortere tid.

Slik bruker du en brystpumpe: 12 gode tips

Som med alle gode ferdigheter, kan det ta litt tid å få taket på bruk av brystpumpe. Stikkordet er tålmodighet, selv om du ikke klarer å pumpe ut så mye som du ønsker til å begynne med. En brystpumpe stimulerer tross alt ikke de samme følelsene hos deg som barnet ditt gjør. Men etter hvert vil kroppen din vanligvis lære å utløse laktasjonsrefleksen når du pumper, slik at mengden melk du pumper ut øker.

1: Du trenger ikke å skynde deg med å begynne å pumpe...

De første fire ukene jobber du og babyen sammen for å igangsette og bygge opp melkeforsyningen. Hvis babyen er sunn og ammingen går fint, trenger du ikke hjelp av noen pumpe. Men pumping er svært nyttig hvis du må være borte fra babyen på noe tidspunkt.

2: ... med mindre babyen din ikke klarer å die

Hvis babyen din ikke kan die direkte fra brystet, kanskje fordi den er prematur eller har spesielle behov, eller dere av en eller annen grunn er borte fra hverandre, skal du begynne å dobbeltpumpe brystmelk så snart du kan etter fødselen.

3: Riktige tidspunkter

Den første pumpeøkten skal du pumpe i minst 15 minutter. Ikke vær bekymret hvis du ikke får samlet opp mye melk til å begynne med – regelmessig ekstra sug bør stimulere brystene dine til å produsere mer melk.

Noen mødre synes at de får ut mest melk hvis de pumper en time etter en mating, mens andre foretrekker å pumpe rett etter annenhver mating. Prøv å pumpe ut til ulike tider for å finne ut hva som passer best til din livsstil. Når du finner tidspunkter som fungerer for deg, skal du holde deg til dem. På den måten blir kroppen din vant til brystpumpen og de ekstra kravene til melkeforsyningen. Du kan bli fristet til å forlenge tiden mellom utpumpinger for å prøve å samle opp større mengder melk. Men hvis du venter til brystene dine er fulle, vil ikke én pumpeøkt tømme dem veldig godt, så trikset er å pumpe ofte og regelmessig.

4: Videreføre hygiene

Vask alltid hendene før og etter brystpumping, og rengjør alle pumpedeler som har vært i kontakt med melken eller babyens munn. Du må også sterilisere dem etter rengjøring minst én gang daglig. Pass på at alle delene er helt tørre. Da kan du oppbevare pumpesettet i en klar pose eller beholder frem til neste gangs bruk. 

Medela Quick Clean Kokeposer til rengjøring er praktiske og ideelle for rengjøring av både flasker og alt av tilbehør til brystpumpen.

5: Vær forberedt

Ha alt du trenger i nærheten før du begynner, slik at du slipper å avbryte pumpeøkten. Det kan hende du får lyst på noe å drikke og spise, telefonen eller TV-fjernkontrollen, flasker eller melkeoppbevaringsposer til den utpumpede melken, og en bomullsklut til å tørke opp eventuelle dråper.

Et godt tips er å benytte en spesialdesignet brystpumpe-bh, da har du alltid hendene fri, slik at det blir mye enklere å bruke kontrollene og gjøre andre ting mens du pumper.

6: Sett deg godt til rette

Den beste stillingen å pumpe i er en stilling der du har det behagelig. For at hormonet oksytocin, som stimulerer laktasjonsrefleksen, skal frigjøres, er det avgjørende å være avslappet. Ubehag og distraksjoner kan hemme denne prosessen, så finn et privat og komfortabelt sted, og pass på at du har god støtte for armene og ryggen når du pumper.

Hvis du ikke bruker pumpe-bh, skal du holde brysttrakten mellom tommel og pekefinger, og bruke håndflaten og de andre fingrene til å støtte brystet. Hold brysttrakten forsiktig mot brystet – hvis du trykker for hardt, kan du klemme sammen brystvevet og blokkere melkestrømmen.

Medela Koblingsstykke kan være et godt hjelpemiddel, da koblingsstykket muliggjør pumping i en mer behagelig posisjon.

Noen mødre synes at de kan pumpe ut mer melk hvis de puster dypt, hører på beroligende musikk, bruker visualiseringsteknikker eller får partneren til å massere skuldre og rygg.

7: Sett i gang laktasjonen

De fleste elektriske og batteridrevne brystpumper fra Medela har 2-Phase Expression-teknologi, som etterligner måten babyen dier på (med rask, lett suging etterfulgt av lengre og langsommere sug) for å hjelpe til å utløse laktasjonen.

Du kan selv bidra til å stimulere melkestrømmen og øke mengden du samler opp ved å massere brystene før og under pumping. Å varme opp brystene ved å legge en varm kompress (f.eks. et bomullsklede) på brystene før du pumper, har også god effekt på melkeutdrivelsen.

Forskere har funnet ut at hudkontakt med babyen før og under pumping også kan hjelpe deg med å pumpe ut mer melk. Dette kommer av at varmen og berøringen fra babyens hud mot din frigjør oksytocin i kroppen din. Noen mødre synes faktisk at pumpingen fungerer best hvis de ammer babyen fra det andre brystet mens de pumper, på grunn av den ekstra stimuleringen.

Hvis babyen din ikke er sammen med deg, kan du prøve å se på et bilde eller en film av barnet, eller lukte på et av babyens plagg, mens du pumper. En annen måte å øke oksytocinnivået og hjelpe deg med å få melken til å strømme på, er å ha kontakt med babyen samtidig som du pumper.

LES MER! Ammetips fra ammespesialist

8: Dra nytte av melkestrømmen

Mange mødre merker ikke laktasjonen (melkestrømmen) så vær oppmerksom på den når du pumper. Når du begynner å se at det spruter brystmelk inn i oppsamlingsflasken eller -posen, vet du at det skjer.

Hvis du bruker en brystpumpe med 2-Phase Expression-teknologi, har den en stimuleringsmodus og en utpumpingsmodus. Stimuleringsmodusen varer vanligvis i ca. to minutter, men når du ser melkestrømmen som beskrevet, er det viktig å skifte til utpumpingsfasen. Dette er fordi den første laktasjonen vanligvis gir ca. 36 % av melkemengden, så du vil dra nytte av melkestrømmen til å samle opp mer melk.

9: Finn riktig komfortsone og sugestyrke for deg

Under utpumpingsfasen pumper du med maksimalt komfortvakuum, som er den høyeste brystpumpeinnstillingen du kan bruke og fremdeles ha det komfortabelt. Forskning viser at dette fjernet like mye melk som en baby gjør under amming.

Finn det nivået som er riktig for deg ved å øke brystpumpens sugestyrke gradvis til det blir litt ubehagelig, og still deretter ned et hakk.

10: Tilpass lengden på pumpeøktene

Når melkeforsyningen er etablert (etter omtrent fire til seks uker), kan du begynne å tilpasse hvor mange minutter du trenger å pumpe. Dette kan spare deg for verdifull tid. Noen mødre må pumpe lenger enn andre på grunn av antallet laktasjoner, som avgjør hvor ofte og lenge melken strømmer. Det utrolige er at selv om alle mødre har forskjellige strømningsmønstre, vil mønsteret ditt være det samme hver gang du pumper eller ammer.

Hvordan kan du vite hva som er ditt mønster?

Velg et tidspunkt da du normalt pumper den største mengden av melk, og se på mens du pumper. Merk deg når melken begynner å sprute fra brystvorten eller når det drypper melk inn i beholderen i løpet av økten.

En mor som bare har laktasjoner tidlig i en økt, vil ha fjernet det meste av melken innen åtte til ti minutter, og hun får ikke mer melk selv om hun pumper lenger. Og motsatt vil en mor som har mange eller sene laktasjoner, kunne trenge å pumpe i 15 minutter eller mer for å tømme brystet grundig.

11: Dobbeltpumping

Hvis du planlegger å pumpe regelmessig, er det vel verdt å investere i en dobbel brystpumpe. Dobbeltpumping øker nivået av prolaktin, det melkeproduserende hormonet, i kroppen. Forskning viser i tillegg at kvinner som dobbeltpumper, har en ekstra laktasjon i hver pumpeøkt. Dette betyr at de vanligvis pumper ut en femtedel mer melk, og også melk med et høyere fettinnhold, sammenlignet med å pumpe ett og ett bryst. Dette kan bli mye til sammen, i tillegg til at du sparer tid, og etter bare noen få pumpeøkter kan du ha en ekstra flaske.

12: Ikke ignorer ubehag

Det skal ikke gjøre vondt å pumpe ut brystmelk. Hvis du føler ubehag mens du pumper, eller merker blemmer eller gnagsår på brystvorten eller brystet, må du prøve å redusere pumpesuget.

Pass også på at du bruker en brysttrakt i riktig størrelse (den traktformede delen som passer over brystet). Trakten på brysttrakten skal slutte tett rundt brystvorten, men gi nok plass til at den kan bevege seg fritt frem og tilbake uten å gni. Brysttrakten skal ikke gnage eller trekke for mye av areola (det mørke området rundt brystvorten) eller brysthuden rundt den, inn i trakten når du pumper. En brysttrakt som passer dårlig, kan redusere mengden av melk du pumper ut, og derfor lager Medela brysttrakter i flere ulike størrelser.

Brysttrakter i ulike størresler kan kjøpes i alle våre apotek og på nett.

Hvis ubehaget fortsetter etter at du har prøvd disse tipsene, skal du slutte å pumpe og be helsepersonell eller en ammespesialist om råd.

 

Tips og instruksjoner for håndfri pumping

Hvis du trenger å pumpe ut brystmelk regelmessig, kan du bruke håndfri pumping slik at du kan gjøre andre ting samtidig. Slik gjør du det raskt, enkelt og effektivt.

Uansett om du pumper til en prematur baby eller bygger opp en melkeforsyning, er dobbeltpumping en fin løsning i en travel hverdag. Men ettersom du må holde to brysttrakter (de delene av pumpesettet som plasseres på brystene) på plass mens du dobbeltpumper, betyr det at du ikke har en ledig hånd til å gjøre noe annet. Det er her en håndfri brystpumpe-bh kan være praktisk!

Når du bruker en håndfri pumpe-bh, Medelas Easy Expression BH-topp, kan du samle opp melk til babyen din mens du snakker i telefonen eller bruker PC, leser, spiser eller leker med et eldre barn. Medelas Easy Expression BH-topp har en sikker passform for ekstra trygghet.

 


Sist oppdatert: august 2021

Les mer:

 

Kilde: Leverandør; Kent JC et al. Prinsipper for vedlikehold eller økning av morsmelkproduksjon. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs. 2012;41(1):114-21, Prime DK et al. Dynamikk av melk fjerning under samtidig brystuttrykk hos kvinner. Brystf Med. 2012;7(2):100-6, Ueda T et al. Påvirkning av psykologisk stress på suckling-indusert pulsatile oksytocin frigjøring. Obstet Gynecol. 1994 Aug;84(2):259-62, Jones E et al. En randomisert kontrollert studie for å sammenligne metoder for melkeuttrykk etter preterm levering. Arch Dis Barn Foster Neonatal Ed. 2001;85(2):F91-5, Yiğit F et al. Påvirker oppvarming av brystene mengden brystmelkproduksjon? Amme med. 2012;7(6):487-8, Acuña-Muga J et al. Volum melk oppnådd i forhold til plassering og omstendigheter av uttrykk hos mødre med svært lav fødselsvekt spedbarn. J Hum Lakt. 2014;30(1):41-6, Vittner D et al. Økning i oksytocin fra hud-til-hud-kontakt forbedrer utviklingen av foreldre-spedbarnsforhold. Biol Res Nurs. 2018;20(1):54-62, Keith DR et al. Effekten av musikkbaserte lytteintervensjoner på volum, fettinnhold og kaloriinnhold i morsmelk - Produsert av mødre av for tidlige og kritisk syke spedbarn. Adv Neonatal Omsorg. 2012;12(2):112-9, Prime DK et al. Sammenligning av mønstrene for melkutstøtelse under gjentatte brystuttrykksøkter hos kvinner. Amme med. 2011;6(4):183-90, Kent JC et al. Respons av bryster til forskjellige stimuleringsmønstre av en elektrisk brystpumpe. J Hum Lakt. 2003;19(2):179-86, Kent JC et al. Viktigheten av vakuum for morsmelkuttrykk. Amme med. 2008;3(1):11-9, Kent JC et al. Volum og frekvens av amming og fettinnhold av morsmelk hele dagen. Pediatri. 2006;117(3):e387-95, Kent JC et al. Prinsipper for vedlikehold eller økning av morsmelkproduksjon. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs. 2012;41(1):114-21, Gardner H et al. Melkeutkast mønstre: en intra-individuell sammenligning av amming og pumping. BMC Graviditet Fødsel. 2015;15(1):156, Hill PD et al. Effekten av sekvensiell og samtidig brystpumping på melkevolum og prolaktinnivåer: en pilotstudie. J Hum Lakt. 1996 Sep;12(3):193-9, Prime DK et al. Samtidig brystuttrykk hos ammende kvinner er mer effektivt enn sekvensielt brystuttrykk. Amme med. 2012;7(6):442-7.