Hudpleie

Den komplette guiden til et avslappende bad (eller dusj)!

Visste du at kroppspleie har hatt en stor rolle å spille i vår kulturelle historie? Gjennom århundrene har ritualer for bad og kroppsvask betydd mer enn bare god hygiene – det har også vært en kilde til heling, avslapning og medmenneskelig kontakt. Dermalogica gir her gode tips til et beroligende bad.

Den komplette guiden til et avslappende bad (eller dusj)!

I dagens samfunn virker tanken på å få tid til et avslappende bad nesten som en uoppnåelig luksus. Likevel er nettopp dette viktigere i dag enn noen gang – det å ta seg tid til et regelmessig bad kan nemlig gjøre deg mer lykkelig og mindre stresset!

Heldigvis er det superenkelt å la ditt neste bad eller din neste dusj bli en avslappende, regenererende og hudpleiende opplevelse. Disse korte stegene er enkle å implementere i din daglige rutine, og gir en følelse av ro og balanse – enten du tar en rask dusj eller ligger en halvtime i badekaret.

Bruk hvert minutt

De fleste av oss kjenner at det som regel ikke blir tid til å synke ned i badekaret – det går fint! Selv en rask dusj kan bidra til å fremme god søvn, løsne spenninger i kroppen og til og med gi kreativiteten en boost.

Sett stemningen

Pass på at miljøet rundt deg er avslappende og noe som gjør at du virkelig kan senke skuldrene. Et rent bad, dempet belysning, duftlys og avslappende musikk gjør mye for humøret og velværen. Dette gjelder også produktene du bruker – velg beroligende dufter og konsistenser som bidrar til å skape en god atmosfære.

Hold deg hydrert

Drikk nok vann! Spesielt dersom du tar et langt bad, ha et vannglass på en krakk for å ikke bli dehydrert.

Ta et rent bad

La deg inspirere av japansk badekultur og ta en rask dusj hvor du vasker kroppen med for eksempel Dermalogicas Conditioning Body Wash før du setter deg i badekaret. På denne måten kan du slappe helt av i det rene badevannet og pleie huden enda bedre.

Vær obs på temperaturen

Enten du bader eller dusjer, pass på at vannet ikke er for varmt. For høye temperaturer kan tørke ut huden, og i noen tilfeller bidra til at hudtilstander som eksem eller rosacea blusser opp. Et godt utgangspunkt for å finne riktig temperatur er å tilpasse vannet til din egen kroppstemperatur – rundt 37 grader.

Ikke få for mye av det gode

Det er viktig å ta seg tid til å slappe av, men det kan være lurt å holde seg under 30 minutter. For lange dusjer eller bad kan strippe huden for viktig olje og næring, og forstyrre den naturlige lipidbarrieren som beskytter huden mot ytre faktorer. Dersom huden din føles tørr etter badet kan du tilføre næring med en rik olje som Dermalogicas Phyto Replenish Body Oil – denne kan du påføre før fuktighetskrem. Sammen med Dermalogicas Body Hydrating Cream gir oljen også en forlenget følelse av velvære med sine aromaterapeutiske, essensielle oljer.

Etter badet

Der hvor det lar seg gjøre, ta deg tid til et lite øyeblikk for deg selv når skuldrene er nede. Les en bok, drikk en kopp te og la kropp og sinn hvile så lenge kalenderen tillater det.

 

Skrevet i samarbeid med Dermalogica

Sist oppdatert: mars 2020

 

Les mer: