Kundeservice

Spørsmål og svar om abonnement

Her får du svar på vanlige spørsmål rundt abonnement på medisiner i Vitusapotek. Les mer eller opprett ditt abonnement.

Spørsmål og svar om abonnement

Hva er abonnement på medisiner?

Abonnement på medisiner er en tjeneste fra Vitusapotek hvor du får fast levering av dine medisiner. Du velger hvilke medisiner du ønsker å få levert eller klargjort for henting, og hvor ofte du ønsker levering.

Du kan også få abonnement på forbruksmateriell, som f.eks. næringsdrikker og inkontinensutstyr, som du har på resept.

Hvordan kan jeg opprette abonnement på medisiner?

Det lokale Vitusapoteket ditt kan opprette abonnement for deg, eller du kan gjøre det selv på vitusapotek.no. Les mer om hvordan du oppretter abonnement her.

Hvilke leveringsmetoder kan jeg velge?

Du kan velge mellom alle våre leveringsmetoder til ditt postnummer, eller kan plukke opp medisinene i valgfritt Vitusapotek. Vi gjør oppmerksom på den leveringsmetoden du velger ved første bestilling vil kunne endres om du vil det, via din profil på våre hjemmesider.

Hva skjer hvis resepten min utgår?

For at du skal kunne hente ut din bestilling må du ha gyldig resept. Dersom vi ser at du mangler resept for neste levering kontakter vi deg. Du kan fornye dine resepter uten at det påvirker ditt abonnement. 

Er det bindingstid?

Nei, det er ingen bindingstid på abonnement. Du kan når som helst stoppe leveransen din på «Min side» på Vitusapotek.no. Hvis du har abonnement i ditt lokalapotek kan de også avslutte eller pause abonnementet for deg. 

Koster det noe å ha abonnement?

Nei, du betaler ikke noe ekstra for denne tjenesten. Du betaler kun for medisinene og eventuelt frakt hvis du velger hjemlevering. Hvis du henter i apotek er det ingen fraktkostnader.

Blir resepten min låst til apoteket hvis jeg oppretter abonnement?

Nei, resepten din låses kun i den perioden apoteket klargjør bestillingen din og frem til den hentes ut av deg/sendes til deg. Apoteket klargjør bestillingen din 4 dager før utleveringsdato, og da låses resepten. Du får beskjed på SMS og epost 7 dager før utleveringsdato om at apoteket snart klargjør bestillingen din, slik at du kan pause eller utsette utleveringen hvis nødvendig.

Hvordan gjør jeg endringer eller pauser abonnementet mitt?

Du kan selv pause, kansellere eller gjøre andre endringer på ditt abonnement ved å logge inn på din profil på vitusapotek.no. Under «mine sider» trykker du deg videre til fanen «mine abonnement».

Du trykker inn på aktuelt abonnement og kan gjøre endringer på:

  • Leveransestatus: sette abonnementet ditt på pause eller kansellere det.
  • Neste leveringsdato og intervall (dager mellom leveransene).
  • Leveringsmåte: hent i apotek eller utleveringssted, eller leveranse per post.
  • Endre utleveringssted: endre fra et apotek til et annet, eller til en kommisjonær (annet godkjent utleveringssted).

Hvis medisinene dine blir tilsendt i posten kan du også kontakte kundeservice@vitusapotek.no, eller ringe vår kundeservice på tlf. 23 68 14 90, tastevalg 2.

Ved abonnement hos ditt lokale Vitusapotek kan du ringe apoteket, så kan de pause eller utsette abonnementet ditt for deg. Finn kontaktinformasjon til apoteket her.

Kan jeg flytte abonnementet mitt mellom ulike apotek?

Ja, på vitusapotek.no kan du flytte abonnementet ditt til et annet Vitusapotek i Norge, eller til nettapoteket dersom du ønsker leveringer hjem på døren eller til postkontor.

Hvordan foregår betaling?

Hvis du velger klargjøring av medisiner til apotek eller godkjent utleveringssted betaler du når du henter varene dine. Ved hjemlevering eller sending til postkontor trekkes kortet ditt når vi sender varene. Du må derfor lagre kortinformasjonen hos Nets. Les mer om dette her

Trykk her for å komme til medisinbestilling og opprettelse av abonnement. 

Hva skjer videre med abonnementet?

  1. Syv dager før neste bestilling vil du motta en e-post og SMS fra Vitusapotek. Her får du informasjon om at apoteket snart klargjør bestillingen din.
  2. Ønsker du å motta eller hente medisinene dine som normalt, trenger du ikke å foreta deg noe. Medisinene dine vil da klargjøres i apoteket eller sendes til deg (avhengig av hva du har valgt som leveringsmåte) i løpet av syv dager. Du mottar en SMS når medisinene er klare til henting eller eventuelt er sendt med post fra oss.
  3. Dersom du ikke ønsker bestillingen din som planlagt, har du 3 dager på deg til å gjøre nødvendige endringer. Under «Hvordan gjør jeg endringer eller pauser abonnementet mitt?» kan du lese hvordan du gjør dette.

 

Sist oppdatert: april 2020

Les mer: