Trening

Lett trening gir bedre helse

Trening og mosjon i alle former bidrar til bedre helse. Norske helsemyndigheter anbefaler alle å være i fysisk aktivitet i minst 30 minutter daglig. Barn og unge anbefales å være i moderat til hard fysisk aktivitet minst 1 time daglig.

Lett trening gir bedre helse

Hvor mye trening trenger du?

Bare 30 minutters trening med moderat til høy intensitet daglig er dokumentert å ha helsegevinster i form av redusert risiko for visse krefttyper og hjerte- og karsykdommer. I tillegg gir trening deg bedre immunforsvar og en bedring av kroppens funksjoner generelt.

Trening virker også positivt på humøret og innebærer ofte sosialt samvær, noe som er helsebringende i seg selv. Trening gir deg også bedre søvnkvalitet. 

Noen tips til forbedring av formen:

  • Gå til jobb! Er avstanden for lang, kan man bruke kollektivtransport eller parkere bilen litt unna, så får man en liten gåtur.
  • Gå i trapper fremfor å ta heisen.
  • Sykling, gåing, dansing og svømming i rolig tempo er god mosjon. Du behøver ikke trene hardt for at treningen skal ha gunstig helseeffekt.
  • Dersom du starter et treningsprogram bør du begynne med lav eller moderat intensitet. For høy intensitet innledningsvis øker sjansene for belastningsskader, og fører oftere til at folk faller fra treningsopplegget.
  • Reglemessig trening opprettholder en god form. 
  • Å sitte stille i for lange perioder er ikke gunstig for helsen. Kom deg opp av sofaen og kontorstolen!

Kilder: Helsenorge