Mineraler

Hvorfor kan det være nyttig med melk i kaffen?

Det er mange myter om kaffe, og ikke alle er sanne. Det som imidlertid er bekreftet i en rekke forskningsrapporter, er at koffein øker risikoen for dårlig benhelse. Drikker du mye kaffe, er det med andre ord én ting som gjelder: få i deg nok kalsium!

Hvorfor kan det være nyttig med melk i kaffen?

Det er lite som trumfer en rolig morgenstund med en solid kopp nytraktet kaffe, og heldigvis ser det ut til at den norske favorittdrikken har visse beskyttende egenskaper. Men koffeinen øker også kalsiumutskillelsen i nyrene og fører dermed til økt knokkelnedbrytning, som er noe vi gjerne vil unngå.

Melk og meieriprodukter er vår viktigste kilde til kalsium. Inntar du ingen av delene, kan det være lurt å sikre inntaket på andre måter.

Sjekk ut Unikalk-serien her

Hvorfor er kalsium så viktig?

Kalsium bidrar blant annet til å opprettholde normal benbygning og normale tenner, i tillegg bidrar det til opprettholdelsen av normal energiomsetning og muskelfunksjon.

Viktigheten av kalsium og inntak av melkeprodukter sitter dypt i den norske folkesjela. Likevel ligger skandinaviske kvinner i verdenstoppen når det kommer til dårlig benhelse, og mer enn halvparten opplever benbrudd som følge av svakt skjelett. Her er det altså mye som tyder på at vi har en jobb å gjøre. Det første vi kan gjøre er å ta en nærmere titt på en av våre største vaner.

Norske kaffevaner

Godt over 80 prosent av den norske befolkningen drikker kaffe ukentlig, og de fleste av oss liker kaffen best svart. Forbruket er høyest i aldersgruppen 45-59 år, noe som egentlig er urovekkende med tanke på at det er fra førtiårsalderen vi begynner å miste benmasse. En god slump melk i kaffekoppen kan gjøre mye for benhelsen din, men det finnes en viktig bidragsyter til som spiller en viktig rolle for blant annet skjelettet ditt.

Sol + melk = superkombo for benhelsen

Vitamin D produseres i kroppen når huden eksponeres for sol, men her i nord har vi lite tid i sola i forhold til mange andre steder i verden. Da er det ekstra viktig å være obs på inntaket av for eksempel D-vitaminberikede meieriprodukter og spise rikelig med fisk – spesielt i vinterhalvåret.

I tillegg til å bidra til opptak og utnyttelse av kalsium, er D-vitamin i seg selv viktig for en rekke funksjoner i kroppen. Det bidrar blant annet til normal muskelfunksjon, normalt immunforsvar, i tillegg spiller det en rolle i celledelingsprosessen. Samtidig er det altså dette viktige vitaminet som bidrar til normalt opptak og utnyttelse av kalsium.

Sammen bidrar de to næringsstoffene til grunnlaget for god benhelse livet ut.

Så mye kalsium trenger du

Grunnlaget for et sunt og velutviklet skjelett legges tidlig og frem mot fylte 30. Når vi begynner å miste benmasse midtveis i livet, mister vi mer enn vi klarer å bygge opp.

For å ivareta et godt grunnlag, bør en voksen person innta 800 mg kalsium daglig. Det tilsvarer for eksempel en brødskive med gulost, en yoghurt og et glass melk, samt en neve mandler og et par brokkolibusker i løpet av dagen. Drikker du i tillegg melk i kaffen, bør inntaket være godt dekket – så sant du også får tilstrekkelig med D-vitamin, selvfølgelig.

Når bør du vurdere tilskudd?

Dersom du drikker mye kaffe, inntar lite meieriprodukter eller andre naturlige kalsiumkilder, og/eller oppholder deg lite i sola, er det lurt å undersøke om du mangler noen av de essensielle næringsstoffene. Lave verdier av D-vitamin kan gi smerter i musklene og gjøre deg sliten, mens lave kalsiumverdier kan være vanskeligere å oppdage – annet enn ved å ta en blodprøve. Om det skulle vise seg at du har for lite av de nevnte stoffene, bør du ta et godt tilskudd.

Unikalk-serien består av fem kalsiumprodukter med ulike sammensetninger av de to viktige næringsstoffene, som gjør det enkelt å velge et som passer akkurat dine behov. Sliter du også med inntaket av magnesium, vil du med et av seriens produkter, Unikalk Extra, også få et tilskudd av det.

Les mer om Unikalk-serien og de ulike sammensetningene her

Kilder: Norsk Helseinformatikk, Kaffe.no, Store Medisinske Leksikon, Melk.no, Matvaretabellen.no, Helsenorge.no.

Skrevet i samarbeid med UniKalk

 

Sist oppdatert: februar 2020

Les mer: