Om oss

Rosa sløyfe

Vitusapotek er stolt over å være en av hovedsponsorene av Rosa sløyfe-aksjonen. I 2017 kunne Vitusapotek overrekke et rekordbeløp til Rosa Sløyfe-aksjonen og brystkreftforeningen på hele 2,4 millioner kroner. Vi ser frem til å støtte brystkreftsaken også i 2018.

 

Rosa sløyfe

Rosa sløyfe-aksjonen

Bedrifter, organisasjoner og privatpersoner bidrar til at oktober er en rosa måned, og Rosa sløyfe har for lengst etablert seg som en folkebevegelse. Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, øke kunnskapsnivået om brystkreft og samle inn penger til brystkreftforskning. Kreftforeningen og Brystkreftforeningen står sammen bak aksjonen Rosa sløyfe.

Brystkreft

1 av 12 kvinner får brystkreft i løpet av livet, og brystkreft er den vanligste kreftformen blant kvinner. Takket være forskning overlever stadig flere, men videre forskning er nødvendig for tidlig oppdagelse, bedre behandling og økt overlevelse. De aller fleste kvinner oppdager kreftsvulster i brystet selv, men dessverre skjer det ofte ved en tilfeldighet.

Lær deg hvordan du enkelt kan undersøke egne bryst her, eller på Rosa sløyfe-aksjonen sin hjemmeside.

Vitusapotek – stolt og erfaren bidragsyter til Rosa sløyfe!

Vitusapotek er en av hovedsponsorene av Rosa sløyfe-aksjonen, og står på for at aksjonen skal nå sine målsettinger, skape oppmerksomhet rundt brystkreft, spre informasjon og samle inn penger. I hele oktober får du kjøpt årets produkter til Rosa sløyfe her eller i Vitusapotek.

Vitusapotek har gjennom 15 år vært en god ambassadør og en av de største bidragsyterne i kampen om brystkreft gjennom Kreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon. I 2017 bidro vi med ca 2,4 mill til brystkreftforskning, og tilsammen har vi bidratt ed nesten 17 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen.

I oktober måned fungerer Vitusapotek utsalgssted av Kreftforeningens Rosa sløyfe produkter, som i år består av en designer pin (i år designet av Kari Traa), en rosa refleksvest og en rosa penn.

Avansert kreftbehandling redder og forlenger livet til flere enn noen gang tidligere. I dag overlever heldigvis 9 av 10 brystkreft. Men for minst en av tre overlevere har behandlingen en høy pris: Livet blir ikke det samme som før de fikk kreft. De får seneffekter. De fleste er forberedt på bivirkninger i forbindelse med behandlingen, men få forventer seneffekter i lang tid etter at man er kreftfri – kanskje for alltid. Seneffekter er ofte smertefullt og hemmende, og mange får problemer med å innfri både egne og andres forventninger, enten det er familie, venner og ikke minst, arbeidsgivere. 

For stadig flere som overlever brystkreft, gjenstår kampen om å bli frisk. Pengene fra årets Rosa sløyfe-aksjon skal også i år gå til forskning på seneffekter. Økt kunnskap vil gjøre det lettere å forstå og akseptere at kreftfri ikke alltid betyr det samme som frisk. I år igjen vil vi vise frem baksiden av den Rosa sløyfen.

Årets Rosa sløyfe design

Årets offisielle Rosa sløyfe-pin er designet av Kari Traa, klesdesigner og tidligere freestylekjører. Kari har designet en Rosa sløyfe-pin formet som et hjerte, og det med god grunn;

Symbolikken mellom brystkreft og hjertet synes jeg er sterkt. Bak brystet, bak sykdommen ligger hjertet. Og hjertet er kvinnens kjerne. Det banker for overlevelse. Å bære en Rosa sløyfe i oktober viser at man bryr seg, men å bære en hjerteformet sløyfe viser at man bryr seg med kjærlighet og varme, sier hun.

Rosa sløyfe løpet  

Rosa sløyfe løpet arrangeres i år i 8 ulike byer rundt om i Norge, og Vitusapotek ønsker å forsterke sitt Rosa sløyfe engasjement ved å delta som sponsor på alle 8 løpene som skal arrangeres i 2018. Løpet arrangeres av Runners i samarbeid med Kreftforeningen. Det forventes ca 15 000 rosa løpere fordelt på de 8 byene. 

  • Tromsø: Lørdag 30/9, kl 12
  • Haugesund: Onsdag 3/10, kl 19
  • Bergen: Torsdag 4/10, kl 19
  • Lillehammer: Onsdag 10/10, kl 19
  • Oslo: Torsdag 11/10, kl 19
  • Skien: Lørdag 13/10, kl 12
  • Kristiansand: Søndag 14/10, kl12
  • Trondheim: Torsdag 18/10, kl 19

Besøk Rosa sløyfe-løpet sine hjemmesider for mer informasjon og påmelding til løpene. 


Sist oppdatert: September 2018.

Les mer: