Lunger og luftveier

Røykeslutt

Røykeslutt er gunstig uansett alder og det skorter ikke på gode argumenter for å slutte å røyke! I Norge røyker omtrent 22 % av den voksne befolkningen daglig eller av og til. Røyking er skadelig, og øker risikoen for blant annet hjerte- og karsykdommer, kreft og kols. Om du ønsker å slutte har vi flere gode råd og produkter som kan hjelpe deg. 

Røykeslutt

Hvorfor slutte å røyke?

Røykeslutt gir deg store helsegevinster, og noen av helsegevinstene kommer raskt, allerede etter 20 minutter går pulsen ned. Andre positive helseeffekter ved å stumpe røyken er:

  • Du reduserer risikoen for å få hjerteinfarkt, hjerneslag og en rekke kreftformer.
  • Du får bedre kondisjon.
  • Tennene blir hvitere og pusten blir friskere.
  • Smaks- og luktesansen bedres.
  • Hud og negler ser penere og friskere ut.
  • Bedre blodsirkulasjon.
  • Fruktbarheten øker. Røyking nedsetter sædkvaliteten da skadelige stoffer i røyken får sædceller til å bevege seg saktere og røyking dobler risikoen for impotens. Kvinner som røyker kan også ha mer vansker med å bli gravid enn ikke-røykende kvinner.
  • Du utsetter ikke andre for passiv røyking.

Hvordan slutte å røyke?

Hvis du har lyst til å slutte å røyke har du kommet langt! Bruk de hjelpemidlene som finnes, start for eksempel med en gratis veiledningstelefon tlf. 800 400 85 drevet av norske helsemyndigheter, der får du gode råd og tips om hvordan man lettest kan slutte å røyke. Hvis du foretrekker å lese deg opp selv kan du bruke slutta.no, som har et røykesluttprogram, diskusjonsforum og gode råd for deg som prøver å stumpe røyken.

Røyk kan påvirke noen medisiner, hvis du bruker medisiner fast kan du gjerne si fra til fastlegen dersom du planlegger røykeslutt eller allerede har sluttet.

Gode råd ved røykeslutt

  • Sett en sluttdato litt fram i tid
  • Bare røyk utendørs fram til sluttdatoen
  • På sluttdagen, slutt helt! Abstinensen er verst de første dagene, og går helt over etter 2-3 uker for de fleste.
  • Spis ordentlig og regelmessig, og drikk mye vann (særlig ved røykesug)
  • Bruk hjelpemidler (nikotinerstatningprodukter, røyketelefon, røykesluttprogram)

Nikotinerstatningsprodukter

Nikotinerstatningsprodukter øker sjansene dine for å lykkes med røykeslutt. De finnes i mange ulike former og styrker. Styrke velger du ut i fra hvor mange røyk du røyker daglig. Form velger du ut fra hva du selv foretrekker. En optimal behandling kan innebære å kombinere ulike nikotinerstatningsprodukter, særlig hvis du har høy nikotinavhengighet. Du bør bruke produktene i minst tre måneder og maksimalt ett år. Unntakene er inhalator og plaster som vanligvis ikke er anbefalt å bruke lengre enn 6 måneder.

  • Plaster avgir nikotin i 16 eller 24 timer. Plasteret er en enkel og diskret behandlingsform som passer for deg som røyker jevnt gjennom hele dagen. Plasteret festes på hårløs hud, stedet bør varieres for å unngå hudirritasjon. Styrken på plasteret reduseres gradvis.
  • Inhalator er en fin behandlingsform for deg som savner å holde i røyken, like mye som selve røykingen. Inhalatoren består av et munnstykke og en dosebeholder som inneholder nikotin, dosebeholderen settes inn i munnstykket før bruk. Normaldosering er mellom 4 og 12 dosebeholdere per dag. Nikotindosen reduseres gradvis.
  • Munnpulver finnes i porsjonsposer som legges under overleppen. Porsjonsposen brukes i ca. 30 minutter, og flyttes rundt med tungen av og til i denne perioden. Nikotineffekt inntrer etter noen minutter. I de fleste tilfeller vil 8-12 posjonsposer være tilstrekkelig til å dempe nikotinsuget, og antallet skal trappes ned etterhvert.
  • Sublingvaltabletter er en diskret måte å slutte å røyke på. Den lille tabletten plasseres under tungen hvor den løser seg opp i løpet av 20-30 minutter. Sublingvaltabletten skal ikke suges eller tygges. Normal mengde er ca 8-12 enheter daglig.
  • Munnspray begynner å virke innen 60 sekunder og gir en rask lindring mot røyksug. Munnsprayen er slank, elegant og designet for et aktivt liv. Munnsprayen har et trinnvis behandlingsprogram det er anbefalt å følge.
  • Tyggegummi og sugetabletter er velegnet for de fleste, og beregnet mengde er ca 8-12 enheter hver dag. Riktig tygge- eller sugeteknikk er viktig for å oppnå optimal effekt:
    • Tygg eller sug langsomt til du merker sterk smak
    • La tyggegummien/sugetabletten hvile inntil kinnet til den sterke smaken forsvinner
    • Gjenta prosedyren til all nikotinen er frigitt, det vil si ca. 30 minutter

Spør på ditt nærmeste apotek for å få hjelp til å velge nikotinerstatningspreparat som passer til deg og dine behov. Gravide anbefales generelt å slutte å røyke uten bruk av nikotinerstatningsprodukter.

Reseptpliktige legemidler ved røykeslutt

Det finnes også  reseptpliktige legemidler til bruk ved røykeslutt. Ønsker du å forsøke et av disse ta kontakt med fastlegen din.

Når bør du kontakte lege?

  • Dersom du er gravid eller ammer, og ønsker å bruke nikotinerstatningsprodukter
  • Dersom du har alvorlig hjerte- og karsykdom, og ønsker å bruke nikotinerstatningsprodukter
  • Dersom du ikke klarer å slutte å røyke, og ønsker hjelp til røykeavvenning

Kilder:
Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet, Tidsskriftet for Den norske legeforeningen, Pfizer, Nicorette, Felleskatalogen, http://slutta.no