
Rosa sløyfe
Vitusapotek er stolt over å være en av hovedpartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen. I oktober farger vi flere av våre apotek rosa og hos oss får du kjøpt Kreftforeningens Rosa sløyfe produkter. Vi ser frem til å støtte brystkreftsaken også i år, og samle inn penger til brystkreftforskning.

Rosa sløyfe-aksjonen
Bedrifter, organisasjoner og privatpersoner bidrar til at oktober er en rosa måned, og Rosa sløyfe har for lengst etablert seg som en folkebevegelse. Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, øke kunnskapsnivået om brystkreft og samle inn penger til brystkreftforskning. Kreftforeningen og Brystkreftforeningen står sammen bak aksjonen Rosa sløyfe.
Brystkreft
1 av 10 kvinner vil utvikle brystkreft i løpet av livet, og brystkreft er den vanligste kreftformen blant kvinner. Takket være forskning overlever stadig flere, men videre forskning er nødvendig for tidlig oppdagelse, bedre behandling og økt overlevelse. De aller fleste kvinner oppdager kreftsvulster i brystet selv, men dessverre skjer det ofte ved en tilfeldighet.
Lær deg hvordan du enkelt kan undersøke egne bryst. Mer informasjon finnes på Rosa sløyfe-aksjonen sin hjemmeside.
Vitusapotek – stolt og erfaren bidragsyter til Rosa sløyfe!
Vitusapotek er en av hovedpartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, og bidrar til at aksjonen skal nå sine målsettinger, skaper oppmerksomhet rundt brystkreft, sprer informasjon og samler inn penger.
I oktober måned fungerer Vitusapotek som utsalgssted av Kreftforeningens Rosa sløyfe produkter. Man kan også gi et valgfritt donasjonsbeløp.
Vitusapotek har vært hovedpartner til Rosa sløyfe-aksjonen siden 2005, og er en av de største bidragsyterne til innsamling av midler til brystkreftforskning gjennom aksjonen. I 2024 samlet vi inn over 5,2 millioner kroner til brystkreftforskning, og til sammen har vi samlet inn over 38 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen.
For å vise vår støtte til aksjonen, bytter vi til rosa logo i alle våre digitale kanaler, slik som på vår nettside, Facebook og Instagram. Vi bytter også til rosa fasadeskilt i bybildet på utvalgte apotek med støtte fra vår skiltleverandør EuroSign.
Tema for årets Rosa sløyfe-aksjon er «Unike kvinner trenger unik behandling»
Hvert år har aksjonen et spesifikt tema som skal fremme et viktig område innen brystkreft. I år er temaet for aksjonen «Unike kvinner trenger unik behandling».
Hvert år får 4000 kvinner i Norge beskjed om at de har brystkreft- en beskjed som snur hverdagen på hodet. I dag overlever 9 av 10 brystkreft, og det er heldigvis færre bivirkninger og senskader med dagens behandlingsmetoder.
Likevel er brystkreft en svært sammensatt sykdom, og ingen pasienter er helt like. Derfor er det avgjørende med mer forskning på skreddersydd og målrettet behandling, slik at hver enkelt kvinne kan få best mulig oppfølging, bedre livskvalitet og økt sjanse for å bli helt frisk.
Fjorårets tema for årets Rosa sløyfe-aksjon var «Et reddet liv skal også leves»
Fjorårets tema er fortsatt like aktuelt som før. Det er stadig flere som utvikler brystkreft, men færre dør av sykdommen.
Mange av kvinnene som rammes av brystkreft blir kreftfrie, men det betyr ikke nødvendigvis at de blir friske. De lever med senskader og bivirkninger etter behandling, samt i frykt for tilbakefall av sykdommen. Noen opplever tilbakefall. Belastningen dette medfører for kvinnene, deres pårørende og samfunnet er stor, og det trengs mer forskning for å bidra til økt livskvalitet for dem som er eller blir rammet av brystkreft.
Rosa sløyfe-løpet
Vitusapotek er også sterkt engasjerte i Rosa sløyfe-løpet. I år arrangeres Rosa sløyfe-løpet både fysisk og virtuelt. Delta i en av våre seks løpsbyer, eller der du er- enten i et lokalt ildsjelløp eller virtuelt! Formålet er fortsatt det samme, og du engasjerer deg like mye som tidligere, uavhengig om du deltar fysisk eller virtuelt.
Les mer om Rosa sløyfe-løpet og meld deg på her.
Les mer: