Diabetes

Fem gode råd til deg med diabetes

Diabetes er en sykdom man i dag kan leve godt med. God blodsukkerkontroll er viktig for å redusere risikoen for utvikling av senskader. Ta godt vare på tenner og føtter og tilstreb en så sunn livsstil som mulig.

Fem gode råd til deg med diabetes

Få kontroll over blodsukkeret

Diabetes gjør at du må følge med på hvordan det du spiser, medisiner og fysisk aktivitet påvirker blodsukkeret ditt. God blodsukkerkontroll reduserer risikoen for helsefarlige senkomplikasjoner.

  • Mål blodsukkeret ofte i starten av sykdommen så du får kartlagt hvordan ulike gjøremål gjennom dagen påvirker blodsukkeret.
  • Bruk dagbok, elektronisk eller på papir til å notere ned målingene dine, og hva du har gjort før/etter målingene.
  • Husk å avklar hvor mange målestrimler du trenger med legen din, det må påføres antall strimler på resepten din.

Skift lansett hver gang du måler blodsukkeret

Lansetten som brukes for å måle blodsukkeret bør skiftes hver gang du stikker deg. Spissen er skjør og kan lett ødelegges, i tillegg kan silikonbelegget som er utenpå spissen slites av, noe som kan være et problem med hensyn til nikkelallergi. Blodsukkermålingen blir mindre smertefull og mer hygienisk når du bruker ny lansett hver gang. Les mer om blodsukkermåling her.

Sørg for god munn- og tannhygiene ved diabetes

Personer med diabetes har høyere risiko for karies, tannkjøttproblemer og munntørrhet. Les mer om diabetes og munnpleie her. Denne risikoen kan reduseres ved å:

  • ha god blodsukkerkontroll.
  • pusse tennene daglig med fluortannkrem.
  • bruke tanntråd.
  • unngå munntørrhet ved å bruke spyttstimulerende midler som sukkerfri tyggegummi, sukkerfrie sugetabletter eller fluortabletter.

Ta vare på føttene dine ved diabetes

Diabetes gjør at føttene er spesielt utsatt for sår, på grunn av dårlig blodsirkulasjon og nedsatt følsomhet. Vi anbefaler regelmessig stell av føttene og kontroll hos fastlege eller fotterapaut. Les mer om diabetes og fotpleie her.

Forebygg senskader av diabetes med sunn livsstil

Diabetes og høyt blodsukker over tid skader i blodårene og øker risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag. Risikoen for senskader ved diabetes øker ytterligere dersom man er overvektig, røyker eller har for høyt kolesterol. Hjerteinfarkt og hjerneslag kan forebygges ved at både blodsukker og blodtrykk holdes på et gunstig nivå. Viktige stikkord er riktig kosthold, regelmessig fysisk aktivitet samt røykeslutt og vektreduksjon dersom det er nødvendig.