Trening

Hverdagstrimmen som gir resultater

Den daglige hverdagstrimmen og de små tingene du gjør hver dag gir gode resultater for både kropp og helse. Det er ikke alltid så mye som skal til!

Hverdagstrimmen som gir resultater

Prioriter deg selv

Mange har lyst til å trene, men prioriterer heller barn, jobb og andre gjøremål fremfor egen helse. Men bør du kanskje tenke litt på deg selv også?

Et par treningsøkter i uka vil gi deg mer energi, løfter humøret og bedrer nattesøvnen din. I tillegg kan trening forebygge sykdom. Har du samvittighet til å la være?

Dine barn ville være de første til å forstå at selvfølgelig skal mamma og pappa få trene, og ved å trene går vi foran som gode forbilder for barna våre.

Treningstips i en hektisk hverdag

Her er 7 treningstips som vil fungere for de fleste i en ellers hektisk hverdag:

1. Start med å gå turer

LES OGSÅ: Lett trening gir bedre helse.

Avtal gjerne med en venn, og gjør avtaler uke for uke slik at du kan tilpasse gåturene til andre aktiviteter og dermed unngår krasj med andre avtaler.

Hvis du er redd for å ikke synes på treningsturen i dårlig vær, eller på mørkesensommerkvelder, har Vitusapotek LED-lysbånd og refleksprodukter.

Liker du å bevege deg i skog og natur, kan det være lurt å beskytte seg mot flått. Hos Vitusapotek har vi flere gode produkter, blant annet Cactuz clothing treatment som du sprayer på klærne for å forhindre at flåtten fester seg. Kombiner den gjerne med en repellent for hud, for eksempel Cactus 20% DEET.

Husk også solbeskyttelse på treningsturen. Hos Vitusapotek har vi solkremer, stifter og leppebeskyttelse for alle aldre og hudtilstander.

LES OGSÅ: Beskytt deg mot solen når du trener

2. Mål aktivitetene dine

Selv om du ikke ser for deg de hardeste treningsøktene, kan aktivitetsbånd eller pulsklokke gi deg god motivasjon også de dagene når sofaen lokker mest.

For best mulig nytte av utstyret, bør du finne makspulsen din. Hos Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU) i Trondheim har de forsket mye på kondisjonstrening, puls og intervalltrening. Her kan du lese mer og få oppskriften på å måle din makspuls og hvordan intervalløkter kan gjennomføres i praksis.

Intervalltrening har vist seg å være ekstra effektivt for å få bedre kondisjon. Og du trenger ikke gå langt for å få effekt. Finn deg en bratt motbakke hvor du går på til du blir andpusten og svetter på overleppa, enten ved å gå, jogge eller springe, eller en kombinasjon av disse. Da har du fått styrketrening også for hjertemuskelen.

LES MER: Bli en løper på 6 uker

3. Bruk tiden smart

Utnytt tiden og bruk den smart! Bytt til treningstøy, kjør barna på deres trening og tren utendørs mens du venter på at de skal bli ferdige.

Du kan også benytte deg av TV-tid til noen styrkeøvelser. Legg en treningsmatte foran TV`n i stua. Gjør styrkeøvelser noen få minutter samtidig som du får med deg dagens nyheter eller et debattprogram.

4. Hjemmetrening er for alle

Ta med gummimatte og pilatesball inn på baderommet når barna sitter i badekaret. Ha i litt ekstra med badeskum og leker og du får gjerne trene en liten time, mens barna koser seg.

Vil du ha fred når du gjør øvelsene dine, kan du trene når barna har lagt seg. Har du ikke barnevakt så tren hjemme.

Et tips er å ha en trimsykkel i soveromsgangen og gjør det til rutine å sykle økter med høy intensivitet (gjerne intervalløkt) når barna er lagt. Innen de er godt over i drømmeland, er du ferdig med økten din.

5. Tips for tunge dager

Når du ikke er motivert til å trene, så bytt til treningstøy og gå en liten tur ut.

Etter 2 minutters gange kan du ta en ny beslutning. Da vil de fleste kjenne at det kan være greit å trene litt nå som man har skiftet uansett.

Om ikke, så vær fornøyd med at du kom deg ut på en fin gåtur. Alle monner drar!

6. Lag avtaler med deg selv...

Gjør avtaler med deg selv i din egen kalender.

LES MER: 9 motiverende tips for å komme i gang med treningen

7. ...og hold dem!

Prioriter dine egne avtaler med deg selv. Barnas bonus blir mer fornøyde og glade foreldre.

 

Kilde: Berit Nordstrand, Vitusapotek

Sist oppdatert: juni 2019

Les mer: