Vitaminer og mineraler

Jernmangel

Jern er et mineral som har flere viktige funksjoner i kroppen. Blant annet er jern nødvendig for oksygentransport til alle celler og vev i kroppen. Symptomer på jernmangel er blant annet slapphet, svimmelhet og kort pust.

Jernmangel

Hva er jernmangel?

Ved jernmangel er kroppens jernlagre tomme. Friske menn har som regel et lager på 800-1000 mg, men hos barn og kvinner er dette lageret varierende. Noen har ikke et lager av jern i det hele tatt. Dersom tilstanden ikke behandles kan det videre utvikle seg til jernmangelanemi. Jern er nødvendig for å danne hemoglobinmolekyler som frakter oksygen rundt i kroppen, men når jernlagrene blir tomme vil dette føre til lavere produksjon av røde blodceller og senket hemoglobinverdi. Det vil si at ved jernmangel så er jernlagrene så små at kroppen ikke klarer å produsere nok hemoglobin og oksygentransport rundt om i kroppen reduseres.

Årsaker til jernmangel

Det anbefales et inntak på 5-18mg jern daglig, avhengig av kjønn og alder. 

Årsakene til jernmangel kan være at man har: 

  • Økt jerntap – Kvinner med store menstruasjonsblødninger, blodgivere og personer med blødninger har risiko for økt jerntap. 
  • Økt behov – Jernbehovet øker ved graviditet, amming eller barn i voksende alder.
  • For lavt inntak av jern – Veganere, feilernæring eller personer som gjennomgår stort vekttap ved for eksempel sykdom eller slanking er mest utsatt for dette. 
  • Dårlig absorpsjon av jern – Personer som har fjernet deler av tarmen eller har kroniske tarmsykdommer, kan ha dårligere absorpsjon av jern i tarmen. 

Symptomer på jernmangel

Typiske symptomer på jernmangel er:

  • Tretthet
  • Slapphet
  • Svimmelhet
  • Hjertebank og høy puls
  • Blir fort sliten av fysiske anstrengelser
  • Kort pust
  • Blek hud, dette kan man se ekstra godt der huden vanligvis er rød, som langs øyelokksranden. 
  • Sprekker i munnviken
  • Hodepine. Dette kan komme av dårligere oksygentransport.

Hvordan vet man om man har jernmangel?

For å bekrefte jernmangel tar man en blodprøve hos legen. Dette er alltid anbefalt å gjøre før man starter behandling med jerntilskudd, da for høy jernstatus har mange av de samme symtomene som for lavt jern. Det er ikke gunstig å ha for høye nivåer av jern, så behandlingen av jernmangel skal følges opp av lege.

Gode råd for å forebygge jernmangel

Jern finnes i kosten som både hemjern (animalske råvarer) og ikke-hemjern (andre matvarer). Hemjernet tas lettere opp i kroppen, og påvirkes ikke av mat. Ikke-hemjern påvirkes av maten man spiser, og dette kan både øke og hemme opptaket. C-vitamin vil øke opptaket mens kaffe og te vil hemme det. 

  • Ha et variert kosthold som er rikt på jern. Gode kilder til jern er kjøtt, egg, bønner, linser, nøtter, kornvarer, frukt og grønnsaker.
  • Personer som ikke har variert kosthold rikt på jern eller veganere kan forebygge jernmangel ved å ta jerntilskudd i lavdose. Dette kan du få kjøpt på apoteket.
  • C-vitamin øker opptaket av jern. Drikk gjerne et glass appelsinjuice eller ta ekstra c-vitamin i form av kosttilskudd ved inntak av jernrik mat
  • Kaffe, te og melk kan hemme opptaket av jern. Unngå derfor dette ved inntak av jernrik mat eller jerntilskudd.

Behandling av jernmangel

Ved jernmangel anbefales det å ta jerntilskudd (hemjern). Dette tas opp godt i kroppen og skal være mildere mot magen. Dette er nødvendig for å forebygge mot jernmangelanemi. Vi anbfaler at du alltid oppsøker lege for å bekrefte en eventuell jernmangel før du begynner å ta et jerntilskudd.

Det tar tid for å bygge opp jernlagrene. Når man har startet på jernbehandling, vil kroppen raskt danne flere røde blodceller. Hemoglobinnivået vil bli regulert til normalverdier i løpet av to til fire måneder.

Når bør du kontakte lege?

  • Ved mistanke om jernmangel
  • Dersom du føler deg slapp og trett over lang tid uten kjent årsak
  • Ved negleforandringer
  • Ved tung pust eller rask puls
  • Ved kraftige menstruasjonssmerter
  • Dersom du får plagsomme bivirkninger av jerntablettene dine


Kilder: Helsebiblioteket, Store norske leksikon, Norsk legemiddelhåndbok, Aleris

Sist oppdatert: Juni 2018

Les mer: