Vitusapotek
Vitaminer

Hva er vitamin D3?

Vitamin D er en samlebetegnelse på vitamin D3 og D2. Les mer om hva vitaminet D3 gjør for kroppen din, kilder til vitaminet og symptomer på mangel.

Hva er vitamin D3?

Hva er vitamin D3?

Vitamin D3, eller kolekalsiferol, er en av formene vitamin D finnes i i naturen. Det er denne formen for D-vitamin man inntar gjennom blant annet fet fisk. Den andre formen, vitamin D2, finnes i planteriket, men har lite betydning for D-vitamininntaket hos mennesker. Les mer om Vitamin D her.

Hvorfor trenger kroppen vitamin D3?

Ved mangel på vitamin D kan man i ytterste konsekvens utvikle rakitt (engelsk syke) som barn, eller ostemalaci som voksen. Mangel kan også gi symptomer som muskelverk og muskeltretthet, og depressive tanker. Les mer om vitamin D-mangel her.

Hva skiller vitamin D3 og vitamin D2?

Vitamin D3 dannes i huden ved soleksponering, og inntas i kosten gjennom marine kilder. Vitamin D2 kommer hovedsakelig fra planteriket. Begge disse formene for D-vitamin er inaktive i kroppen, og må omdannes før de gir biologisk effekt. Både D2 og D3 omdannes først til kalsidiol i leveren, og deretter til den aktive formen for D-vitamin (kalsitriol) i nyrene. Noen studier har vist at vitamin D3 gir en høyere konsentrasjoner av kalsidiol, men både D2 og D3 er egnet til å behandle D-vitaminmangel. Summen av D2- og D3-nivåer avgjør om en person har D-vitaminmangel.

Hva gjør vitamin D3 i kroppen?

  • Den aktive D-vitaminet vitamin D3 omdannes til i kroppen bidrar til å styrke skjelettet. D-vitamin er viktig for kroppens opptak av kalsium og fosfor, som igjen er nødvendig for et normalt skjelett og for tennene.
  • Dannelsen av benvev stimuleres av D-vitamin og risikoen for benskjørhet kan reduseres.
  • D-vitamin er en av bidragsyterne til et normalt immunforsvar.
  • D-vitamin er også viktig for normal celledeling.

Hvor finnes vitamin D3?

Nå huden eksponeres for sollys, danner kroppen selv vitamin D3. De viktigste matkildene til vitamin D3 er fet fisk, rogn og fiskelever. D3 finnes også i egg.

Hvem må passe på å få i seg nok vitamin D3 eller D2 og kan ha behov for tilskudd?

  • Vegetarianere
  • Veganere
  • Mørkhudede, spesielt om vinteren. Mørkere hud danner mindre vitamin D enn lys hud
  • De som er lite ute i solen eller skjermes for sollys
  • Personer som ikke spiser fisk, eller spiser lite fet fisk i vinterhalvåret
  • Gravide og ammende
  • Barn under 3 år

Mangel på vitamin D

Mangel på vitamin D kan gi muskelsmerter, slapphet og økt risiko for benskjørhet. Ved alvorlig D-vitaminmangel kan barn utvikle rakitt (engelsk syke) og voksne kan utvikle osteomalaci. Disse tilstandene gjør at skjelettet ikke har tilstrekkelig styrke og at knoklene kan bli deformerte. Her kan du lese mer om D-vitaminmangel.

Kosttilskudd med vitamin D3

Det finnes flere måter å innta vitamin D3 som kosttilskudd. D3-vitamindråper er godt egnet til barn som ikke kan svelge tabletter. D3 finnes også i tran, i tillegg til omega-3 fettsyrer. Andre alternativer til tilskudd er tabletter og kapsler, eller tyggetabletter.

Vitamin D3, veganere og vegetarianere

Vi har flere D3-vitamintilskudd som ikke kommer fra animalske kilder, og som derfor er egnet for vegetarianere og veganere. Se alle våre veganske kosttilskudd her.

 

Kilder: Norsk Helsenett, Relis, Uptodate.com, Nasjonal Brukerhåndbok i Medisinsk Biokjemi, British Medical Journal (BMJ)

Sist oppdatert: desember 2020

 

Les mer: