Kosttilskudd

Omega-3

Omega-3 fettsyrer er essensielle fettsyrer, det betyr at kroppen ikke lager de selv og vi må få de tilført gjennom kosten. Gode kilder til omega-3 er fet fisk og tran. Det er publisert mange studier som viser gunstige helseeffekter knyttet til omega-3, blant annet forebygging av hjerte- og karsykdommer og mulig positive effekter ved leddgikt.

Omega-3

Hva er Omega-3?

Omega-3 er livsnødvendige fettsyrer kroppen ikke kan lage selv, men må få tilført via kosten. Navnet omega-3 kommer av den kjemiske strukturen til disse fettsyrene. Omega-3 fettsyrer tilhører gruppen flerumettede fettsyrer, og omtales også som sunt fett. 

Omega-3 fra fisk og annen sjømat inneholder eikopentosansyre (EPA) og doksaheksaensyre (DHA), det er de to best dokumenterte omega-3 fettsyrene. Omega-3 fra planter kalles Alfa-lineolsyre (ALA). Det er ikke vist tilsvarende positive helseeffekter for ALA som for EPA og DHA.

Effekter av Omega-3

  • Omega-3 bidrar til å vedlikeholde normal hjertefunksjon og hjernefunksjon.
  • Omega-3 bidrar til å vedlikeholde normalt syn.
  • Omega-3 er gunstig for leddene.
  • Omega-3 er gunstig for kolesterolet.

Kilder til Omega-3

Fet fisk og tran ansees som de viktigste kildene til omega-3 fettsyrer. Eksempler på fet fisk er laks, ørret, makrell og sild.
Omega-3 i kosttilskudd kan være basert på ulike oljer:

  • Fiskeolje inneholder godt dokumenterte omega-3 fettsyrer (EPA og DHA).
  • Krillolje inneholder omega-3 fettsyrer bundet til fosfolipider. Krillolje er i tillegg naturlig rik på den kraftige antioksidanten astaxanthin.
  • Selolje inneholder omega-6 og omega-9 fettsyrer i tillegg til omega-3 fettsyrer.

Hvem trenger omega-3?

Omega-3 fettsyrer er essensielle fettsyrer som kroppen ikke lager selv og alle trenger derfor å få tilført omega-3 via kosten. Personer som spiser mindre enn 200 gram fisk i uken, anbefales å ta tilskudd med omega-3 eller tran. 5 ml tran daglig dekker behovet ditt for omega-3 og vitamin D.

Kan jeg få for mye omega-3?

Vitenskapskomiteen for mattrygghet har vurdert negative og positive effekter med bruk av omega-3 fettsyrer. De har ikke funnet noen negative helseeffekter knyttet til bruk av omega-3.

Kan jeg ta Omega-3 sammen med andre kosttilskudd?

Ja det kan du!
Husk imidlertid på at noen omega-3 tilskudd også er tilsatt andre vitaminer og mineraler. Dersom du bruker flere kosttilskudd samtidig må du passe på at du ikke får i deg for mye av visse vitaminer eller mineraler. For eksempel er det viktig å passe på at man ikke får i seg for mye av det fettløselige vitamin A.

Allergi mot fisk og omega-3

Fiskeallergi skyldes at kroppen reagerer på et protein i fiskekjøttet. Fiskeallergikere vil som oftest tåle tran og andre omega-3 produkter, fordi de er godt renset for proteinet. Men er du veldig allergisk mot fisk, bør du snakke med legen din før du begynner med tran eller omega-3 tilskudd fremstilt fra fisk.

Vegetabilsk omega-3

Vegetarianere og veganere har restriksjoner i sitt kosthold som kan gjøre det vanskelig å få i seg nok omega-3. Nycoplus Vegetabilsk Omega-3 er et kosttilskudd med omega-3 som er produsert fra alger, og kan derfor benyttes av både vegetarianere og veganere. 

Kvalitet på omega-3 produkter hos Vitusapotek

Ingen av omega-3 og fiskeoljeproduktene hos Vitusapotek hverken i kapselform eller tran, er laget av oppdrettslaks. Våre leverandører har strenge krav til rensing av råvarene for tungmetaller og andre miljøgifter uansett hvilken fiskekilde som brukes. Det er derfor ingen risiko forbundet med å spise disse som kosttilskudd.

Kilder:
Helsedirektoratet, Norsk elektronisk legehåndbok, Pronova, Norsk psoriasisforbund, Nycomed, Triomar, Europakommisjonen, Vitenskapskomiteen for mattrygghet og RELIS.