Helse

Overvekt og fedme - hvordan gå ned i vekt

Overvekt og fedme er et av de vanligste helseproblemene i verden. Overvekt og fedme er dessverre et problem både blant barn og voksne. De fleste med overvekt eller fedme oppnår store helsegevinster ved å gå ned 5-10 % i vekt. Det finnes mange gode hjelpemidler for deg som ønsker å få en sunn vekt.

Overvekt og fedme - hvordan gå ned i vekt

Hvorfor legger man på seg?

Noen tror kanskje at det skal svært mye til for å legge på seg, men alt som skal til for å legge på seg er at man bruker mindre energi enn man får i seg. For eksempel kan en og en halv kjeks ekstra om dagen (100 kalorier) gjøre at man legger på seg fire kilo på et år.

Fakta om overvekt og fedme

  • Omtrent hver femte person i Norge har fedme (BMI på over 30).
  • En 40 åring i dag veier omtrent fem kilo mer enn en 40 åring for 30 år siden.
  • Forekomst av fedme øker med alderen og er størst i aldersgruppen 50-60åringer.  
  • 83 % av voksne i Norge er ikke i nærheten av å være moderat fysisk aktive i minst tretti minutter daglig (anbefalingen fra helsemyndighetene). Lite eller ingen fysisk aktivitet kan øke risikoen for overvekt og fedme.
  • Personer med overvekt eller fedme har økt risiko for utvikling av hjerte- og karsykdommer, diabetes, noen kreftformer, slitasje i hofter/knær/rygg, gallesteinssykdom, fettlever og søvnvansker.
  • Magefett eller buktfett er forbundet med økt nivå av usunt fett i blodet, som igjen er forbundet med økt risiko for åreforkalkning og hjerte- og karsykdommer.

Ulike årsaker til overvekt og fedme

Overvekt og fedme er et økende problem i store deler av verden, og er sett på som et livsstilproblem. Altså er det er vanskelig å fremheve én årsak til overvekt og fedme. Men en rekke ulike faktorer er undersøkt for om kan ha betydning for utvikling av overvekt og fedme

  • Å vokse opp med skilte foreldre.
  • Foreldrenes vekt.
  • Mors vektøkning i svangerskapet.
  • Hvor i landet du bor.
  • Dine TV vaner.
  • Hvor mye/lite fysisk aktiv du er.
  • Mengde stress i hverdagen.
  • Høyt inntak av fast-food og sukkerholdige drikker.
  • Genetiske faktorer

Hva er overvekt og fedme?

Overvekt og fedme er definert av Verdens helseorganisasjon med BMI. Finn din BMI her.

  • Overvekt: 25-29,9 kg/m2
  • Fedme: >30 kg/m2

Hovedårsaken til overvekt og fedme er en ubalanse mellom energiinntak fra mat og energiforbruk ved fysisk aktivitet. For å holde vekten må disse to være like. For en vektreduksjon må forbruket være større enn inntaket så kroppen må bruke av overskuddslageret sitt for å få nok energi. Ved vektøkning er det motsatt, da er inntaket større enn forbruket og kroppen har ikke noe annet valg enn å lagre energien. Så enkelt, og så vanskelig er det!

BMI er den vanligste måten å måle overvekt på. Alternativt kan man bruke «magemål» (måling av livvidde) for å vurdere grad av overvekt og risiko for hjerte- og karsykdom, diabetes og metabolsk syndrom. Anbefalte magemål finner du her.

Positive helseeffekter ved å gå ned i vekt

Er du overvektig vil du få store helsegevinster allerede hvis du klarer å gå ned 5-10 % av kroppsvekten din. Har du mye «magefett» og klarer å bli noen centimeter smalere rundt midjen har det også rekke positive helseeffekter.

  • Redusert risiko for å få en rekke hjerte- og karsykdommer
  • Reduseret risiko for å få type 2-diabetes
  • Mindre risiko for å få muskel- og leddplager
  • Mindre risiko for visse krefttyper
  • Du øker lungekapasiteten, får bedre kondisjon og blir mindre kortpustet

Hvordan gå ned i vekt?

Dersom du er overvektig og ønsker å gå ned i vekt finnes det mange veier til målet. Hovedutfordringer for mange er å få vektreduksjonen til å vare livet ut.  

Det finnes mange ulike dietter, og tidvis er det stort fokus i media på fordeling mellom karbohydrat, fett og proteiner i ulike dietter. Forskning har imidlertid vist at så lenge du spiser færre kalorier enn du forbrenner så går du ned i vekt. 

I tillegg til kostholdet og livsstilendring finnes en rekke vektkontrollprodukter på apotek som kan bidra til økt vektreduksjon.

Produkter for deg som vil gå ned i vekt

I tillegg til kostholdet og livsstilendring har apotek en rekke vektkontrollprodukter som kan bidra til økt vektreduksjon.

  • XL-S fettbinder inneholder Litramine og de fettløselige vitaminene A, D og E. Produktet har vist å bidra til vektreduksjon og ha positiv effekt på kolesterolnivået. XL-S fettbinder virker ved å øke fettutskillelse og slik minske opptak av fett til kroppen. Sammenlignet med kun sunn kost og mosjon kan XL-S fettbinder gi opptil tre ganger større vektreduksjon.
  • XL-S appetittdemper er et produkt som demper appetitten ved å svelle i magen og gi økt metthetsfølelse. XL-S appetittdemper bidrar til vektreduksjon, redusert mengde fettstoff i blodet og forbedret blodsukkerkontroll.
  • XL-S karboblokker inneholder virkestoffet PhaseLite, som reduserer opptil 66 % av kaloriopptaket fra karbohydrater i kosten.
  • Allevometoden er en metode for å oppnå  rask vektreduksjon ved å erstatte alle dagens måltider med Allevoprodukter i en-to uker. I disse to innledende ukene får man bare 550-660 kcal om dagen, og vanligvis et ganske stort vekttap. Etter dette erstattes Allevoproduktene gradvis med vanlig mat. Da er en varig livsstil endring svært viktig. Gode matvaner og fysisk helt avgjørende for å klare å holde vekten nede på sikt. 

Kilder: Norsk helseinformatikk, Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet, Helsenorge, WHO, Store norske leksikon og leverandørinformasjon.