Vitaminer

Vitamin C

Vitamin C kalles også askorbinsyre og er en viktig antioksidant. Frukt og grønnsaker er gode kilder til vitamin C. Vitamin C hjelper til å opprettholde et normalt immunforsvar.

Vitamin C

Hva er vitamin C?

  • Vitamin C er et vannløselig vitamin, og et eventuelt overskudd skilles ut i urinen.
  • Vitamin C er en kraftig antioksidant, det betyr av vitamin C hjelper til med å beskytte oss mot de skadelige stoffene frie radikaler.

Hva gjør vitamin C for kroppen?

  • Vitamin C er viktig for å opprettholde et normalt immunforsvar og nervesystem.
  • Vitamin C er viktig for å holde kroppens bindevevet sunt. Vitaminet er også viktig for normal sårheling. 
  • Jerns opptak fra tarmen økes av vitamin C.
  • Vitamin C er en antioksidant som er med å forsvare kroppen mot frie radikaler.

Kilder i kosten

Gode kilder til vitamin C er frukt (særlig sitrusfrukter), grønsaker, poteter og bær.

Anbefalt daglig inntak av vitamin C

  • Barn under 14 år: 20-50 mg
  • Kvinner og menn over 14 år: 75 mg
  • Gravide: 85 mg
  • Ammende: 100 mg

For barn under 14 år varierer anbefalingene med alderen.

Hva skjer ved mangel på vitamin C?

Dårlig eller ensidig kosthold for eksempel hos eldre, alkoholikere eller personer med spiseforstyrrelser kan føre til mangel på vitamin C.

C-vitaminmangel kan gi symptomene tretthet og hyppige infeksjoner. Mer alvorlig mangel på vitamin C kan gi skjørbuk. Skjørbuk er dødelig dersom sykdommen ikke behandles, og kan gi slapphet, bløende tannkjøtt, løse tenner, smerter i ledd og blødninger i hud, muskler og indre organer.

Hva skjer ved høyt inntak av vitamin C?

Vitamin C i store doser kan gi kvalme, diaré og mageplager. Store doser over lang tid kan øke risikoen for å utvikle nyrestein. Personer med nedsatt nyrefunksjon eller tendens til nyrestein bør derfor være forsiktige med høye doser vitamin C over tid.

Ved overdosering kan man ringe Giftinformasjonens døgnåpne telefon på 22 59 13 00.  

Råd og veiledning om tilskudd av vitamin C

  • Personer med dårlig eller ensidig kosthold kan ta vitamin C tilskudd.
  • Vitamin C øker opptak av jern, personer som bruker jernpreparater kan godt bruke vitamin C tilskudd. 

Kilder:
Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell, Store norske leksikon, Nycomed, Statens legemiddelverk og Norsk elektronisk legehåndbok.