Vitusapotek
Samfunnsengasjement

Rosa sløyfe

Vitusapotek er stolt over å være en av hovedsponsorene av Rosa sløyfe-aksjonen. I oktober farger vi våre apotek rosa og hos oss får du kjøpt Kreftforeningens Rosa sløyfe produkter. Vi ser frem til å støtte brystkreftsaken også i år, og bidra i kampen mot brystkreft.

 

Rosa sløyfe

Rosa sløyfe-aksjonen

Bedrifter, organisasjoner og privatpersoner bidrar til at oktober er en rosa måned, og Rosa sløyfe har for lengst etablert seg som en folkebevegelse. Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, øke kunnskapsnivået om brystkreft og samle inn penger til brystkreftforskning. Kreftforeningen og Brystkreftforeningen står sammen bak aksjonen Rosa sløyfe.

Brystkreft

1 av 12 kvinner får brystkreft i løpet av livet, og brystkreft er den vanligste kreftformen blant kvinner. Takket være forskning overlever stadig flere, men videre forskning er nødvendig for tidlig oppdagelse, bedre behandling og økt overlevelse. De aller fleste kvinner oppdager kreftsvulster i brystet selv, men dessverre skjer det ofte ved en tilfeldighet.

Lær deg hvordan du enkelt kan undersøke egne bryst. Mer informasjon finnes på Rosa sløyfe-aksjonen sin hjemmeside.

Vitusapotek – stolt og erfaren bidragsyter til Rosa sløyfe!

Vitusapotek er en av hovedsponsorene av Rosa sløyfe-aksjonen, og står på for at aksjonen skal nå sine målsettinger, skape oppmerksomhet rundt brystkreft, spre informasjon og samle inn penger. 

I oktober måned fungerer Vitusapotek som utsalgssted av Kreftforeningens Rosa sløyfe produkter. Man kan også gi et valgfritt donasjonsbeløp

Vitusapotek har gjennom mange år vært en god ambassadør og en av de største bidragsyterne i kampen om brystkreft gjennom Kreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon. I 2020 bidro vi med 3 678 575 kroner til brystkreftforskning, og tilsammen har vi bidratt med over 23 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen.

For å vise vår støtte til aksjonen, bytter vi til rosa logo i alle våre digitale kanaler, slik som på vår nettside, Facebook og Instagram. Vi bytter også til rosa fasadeskilt i bybildet på utvalgte apotek med støtte fra vår skiltleverandør EuroSign.

Tema for årets Rosa sløyfe-aksjon er tidlig oppdagelse av brystkreft

Hvert år har aksjonen et spesifikt tema som skal fremme et viktig område innen brystkreft, og i år er det tidlig oppdagelse av brystkreft som er temaet for aksjonen.

Under koronapandemien har langt færre kvinner enn tidligere år fått påvist brystkreft, og nedgangen kan tyde på at mange kvinner vil få en forsinket diagnose fremover. Jo tidligere brystkreft oppdages, jo bedre blir prognosene, og derfor er det viktigere enn noen gang å sette søkelyset på viktigheten av tidlig oppdagelse. 

Å bære en rosa sløyfe i oktober vil minne kvinner på at det nå er viktigere enn noen gang å undersøke brystene, og å ta endringer i brystene på alvor.

LES: Slik utfører du en selvundersøkelse av brystene!

Tidligere års tema for Rosa sløyfe-aksjonen; forskning på persontilpasset brystkreftbehandling 

Avansert kreftbehandling redder og forlenger livet til flere enn noen gang tidligere. I dag overlever heldigvis 9 av 10 brystkreft. 

I fjor som året før, var temaet persontilpasset brystkreftbehandling, og midlene fra Rosa sløyfe-aksjonen gikk til forskning innen dette temaet. Jo mer presis behandling som gis, tilpasset den spesifikke kreftformen, jo bedre prognoser har man. Ikke alle har behov for den samme behandlingen, men alle skal ha rett på best mulig behandling. Denne strategien sørger for at flere får den behandlingen de responderer best på. 

– Brystkreft er ikke bare én sykdom. En behandling som fungerer hos noen, kan ha liten effekt hos andre. Alle skal ha tilbud om best mulig behandling, men ikke alle skal ha den samme behandlingen. Derfor sier vi ja til rosa forskjellsbehandling, sier Rosa sløyfes aksjonsleder, Marit Sophie Egge.

Rosa sløyfe-løpet

Vitusapotek er også sterkt engasjerte i Rosa sløyfe-løpet. I år arrangeres årets Rosa sløyfe-løp både fysisk og virtuelt. Delta i en av våre seks byer, eller der du er! Formålet er fortsatt det samme, og du engasjerer deg like mye som tidligere, uavhengig om du deltar fysisk eller virtuelt.

Les mer om Rosa sløyfe-løpet og meld deg på her. 


Sist oppdatert: September 2021

Les mer: