Livsstil

Innsovningsproblemer

En av syv nordmenn sliter med innsovningsproblemer, et stadig økende søvnproblem. Indre uro og stress er vanlige årsaker til å ikke få sove. Det er viktig med gode søvnvaner, og langvarige søvnproblemer skal alltid behandles av lege. Ved kortvarige innsovningsvansker finnes det reseptfrie tabletter som kan forsøkes.

Innsovningsproblemer

Hva er innsovningsproblemer?

1 av 3 sliter med ukentlige søvnproblemer og søvnforstyrrelser. Akkurat som mat og mosjon, er søvn viktig for at kroppen og hjernen skal fungere optimalt.

Mange av de med søvnproblemer sliter med å sovne inn om kvelden. Det kan finnes mange grunner til at man ikke får sove, men en vanlig årsak er indre uro. Stress, tankespinn, nervøsitet og bekymring kan gjøre det vanskelig å komme i sovemodus. Det å ligge våken til langt på natt kan naturlig nok oppleves svært frustrerende, spesielt hvis dette søvnproblemet vedvarer over tid. Personer med innsovningsproblemer rapporterer ofte om både redusert arbeidskapasitet og livskvalitet.

Insomni er en form for langvarige søvnproblemer, hvor innsovningsvansker kan være et av symptomene.

Andre typer søvnproblemer kan være at en våkner flere ganger i løpet av natten, eller alt for tidlig om morgenen. Det å få for lite søvn kan påvirke både livskvaliteten og hverdagen. Dette kan du lese mer om i artikkelen vår om søvnproblemer.

Konsekvensene av søvnmangel

En av fem har nedsatt funksjon på dagtid som følge av dårlig nattesøvn, ifølge folkehelseinstituttet. Mangel på søvn over tid kan blant annet føre til nedsatt immunforsvar og til å fungere dårligere intellektuelt. Men det er mulig å gjøre noe med innsovningsproblemene, som for mange er grunnen til søvnmangelen. 

Behandling av innsovningsproblemer

Det finnes flere mulige behandlinger som kan gjøre det lettere å få sove om kvelden. Noe av det viktigste er å sørge for å ha god søvnhygiene, og gode vaner rundt søvn og leggtid. Kognitiv samtaleterapi kan være til hjelp for å endre negative tankemønstre og adferd rundt innsovning, spesielt hvis man plages av mye bekymringer og tanker på kvelden. Innsovningstabletter brukes også ofte, og er i noen tilfeller egnet behandling. Dette kan føre med seg bivirkninger og noen av tablettene er også vanedannende, så langvarig bruk anbefales ikke.

Gode råd for å lette innsovning

  1. Unngå å sove på dagtid (en «høneblund» på maks 20 minutter er ok).
  2. Innarbeid faste tider for å gå til sengs og å stå opp.
  3. Få minst 30 minutter med dagslys daglig, gjerne ute eller ved et vindu
  4. Unngå koffeinholdige drikker for sent på dagen.
  5. Ikke bruk tobakk nær opp til leggetid.
  6. Unngå store måltider før sengetid, men legg deg heller ikke sulten.
  7. Trening er nyttig, men unngå hard fysisk trening de siste 3 timene før sengetid.
  8. Sørg for behagelig, lav temperatur på soverommet, og unngå lys eller støy.
  9. Stå opp dersom du blir liggende søvnløs i mer enn 30 minutter
  10. Unngå pc, nettbrett eller tv rett før sengetid eller når du er våken om natten.

Innsovningstabletter

Reseptbelagte innsovningstabletter er de mest brukte medikamentene for behandling av innsovningsproblemer. Ved gjentatt bruk vil effekten av tablettene kunne avta, og mange innsovningstabletter er også vanedannende. Slike tabletter skal kun brukes etter avtale med lege, og langvarig bruk er ikke anbefalt. Les mer om sovetabletter her.

Innsovningstabletter uten resept

Det finnes flere reseptfrie tabletter som kan hjelpe for lettere innsovning. Sovetabletter uten resept er ofte plantebaserte legemidler eller kosttilskudd som har tradisjoner i folkemedisinen. Ved langvarige søvnproblemer eller manglende effekt av bruk skal lege kontaktes.

Sedix er et reseptfritt legemiddel som demper mild uro og letter innsovning. Sedix gir ingen påvist avhengighet og kan brukes fra 12 år. Melatonin er et hormon som kan bidra til å redusere innsovningstiden hos voksne over 18 år. Pascoflair inneholder samme ekstrakt fra pasjonsblomst som Sedix. Valerina Forte og Valerina Natt inneholder valerinarot, og er tradisjonelt brukt som søvnfremmende.

Kilder: 1. Folkehelseinstituttet, Forskning på søvn og søvnvansker 2. Folkehelseinstituttet, Insomni 3. Norsk helseinformatikk 4. Folkehelseinstituttet, Søvnvansker 5. Sedix pakningsvedlegg

Artikkelen er skrevet i samarbeid med Sana Pharma Medical As.

Sist oppdatert: oktober 2020

Les mer: