Vitaminer og mineraler

Vitaminer

Vitaminer er nødvendige, organiske forbindelser som kroppen har behov for i små doser. Disse må tilføres via kosten for å blant annet opprettholde normalt stoffskifte.

Vitaminer

Hva er vitaminer?

Vitaminer er organiske forbindelser som er viktige næringsstoffer for kroppen. De ulike vitaminene er A, C, D, E, K og 8 forskjellige B-vitaminer. Vi deler disse i to ulike grupper: 

  • Fettløselige vitaminer: Vitamin A, D, E og K er fettløselige. Disse lagres i kroppen. Det er derfor ikke nødvendig å innta disse vitaminene like ofte, da man kan risikere overdosering. 
  • Vannløselige vitaminer: Vitamin B og C er vannløselige. Disse lagres dårligere i kroppen og skilles raskt ut. Det er derfor nødvendig med jevnt inntak av disse vitaminene.

Hvorfor trenger vi vitaminer?

Vitaminer må bli tilført gjennom kosten, da menneskekroppen ikke produserer disse selv. Unntaket er vitamin D, som dannes når sollys treffer huden. I tillegg til Vitamin K som kan dannes ved hjelp av naturlige bakterier i tarmen.

  • Vitamin A – Bidrar til å opprettholde normalt syn, normal hud og immunsystemet. Vitamin A finnes i leverpostei, melkeprodukter, eggeplomme, gulrøtter, søtpotet, torskelever.
    Les mer om Vitamin A her!
     
  • Vitamin B – Det finnes 8 typer av B-vitamin. Disse er viktige for blant annet celledannelse, energiomsetning, immunsystemet og nervesystemet. Vitamin B finnes i animalske matvarer, grovt brød, ost, meieriprodukter, bønner, spirer, mandler, nøtter og grønne grønnsaker.
    Les mer om Vitamin B her!
     
  • Vitamin C – Viktig for nervesystemet, energiomsetning og kollagendannelse. Vitamin C finnes i sitrusfrukter, bær og poteter.
    Les mer om Vitamin C her!
  • Vitamin D – Bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon, immunsystemet og er også viktig for at kroppen skal kunne utnytte kalsium. Kroppen kan selv danne vitamin D, men ettersom produksjonen er avhengig av sollys, blir ikke dette særlig tilstrekkelig i vintermånedene. Vitamin D finnes i fet fisk og fiskerogn.
    Les mer om Vitamin D her!
     
  • Vitamin E – Beskytter og hindrer skade på cellemembraner. Vitamin E finnes i frukt, paprika, grønne grønnsaker, nøtter, frø, tørkede aprikos. 
    Les mer om Vitamin E her!
     
  • Vitamin K – Viktig for å opprettholde normal beinbygning og blodlevring. Vitamin K kan deles inn i K1 og K2. K1 finnes i grønne planter, blant annet spinat, salat, kål, rosenkål og brokkoli. K2 finnes i egg, ost og lever.
    Les mer om Vitamin K her!

Gode råd

For å få i seg de nødvendige vitaminene, bør man spise sunt og variert. Personer som ikke har et variert kosthold eller har et lavt energiinntak, bør vurdere å ta multivitamin-tilskudd.

Kilder: Store norske leksikon, Norsk helseinformatikk

Sist oppdatert: august 2019